HHÇ site için ilan 2

Biliminsanları yeni becerileri iki kat hızlı öğrenmemize yardımcı olacak bir yol buldu

piyano çalmak

Yapılan son bir araştırma, spor yapmak veya piyano çalmak gibi yeni bir motor beceriyi öğrenmenin anahtarının, pratik yaparak kaç saat harcadığınız değil, yaptığınız pratiğin yöntemi olduğunu belirtiyor. Biliminsanlarına göre, eğitimlerinizi hafif bir nüans ile değiştirerek, beyninizi öğrenme süreci boyunca daha aktif hale getirebilir ve gereken süreyi yarı yarıya düşürebilirsiniz.

Araştırma, piyanoda ölçekler uygulamak veya oyunda aynı seviyede tekrar tekrar oynamak gibi bir motor becerisini defalarca tekrar etmenin, ustalık kazanmanın en iyi yolunun olduğunu varsayan düşünceler le ters düşüyor. Bunun yerine, ilerlemenin daha hızlı (ve daha keyifli) bir yol olabileceğini öneriyor.

John Hopkins Üniversitesi’nden ve bu çalışmanın önde gelenlerinden Pablo Celnik, “Ustalaşmak istediğiniz görevin hafifçe değiştirilmiş bir versiyonunu uygularsanız, bulduğunuz şey aslında aynısını üst üste uygulamaya devam etmenizden çok daha hızlı öğrendiğinizi fark etmek olacaktır” dedi.

Araştırmacılar, 86 gönüllünün, fareyi kullanmak yerine küçük bir aygıtı sıkarak bilgisayar ekranında imleci hareket ettirmesini sağlayan yeni bir beceri öğrenmelerini sağladılar.

Gönüllüler üç gruba ayrıldı ve her biri 45 dakika boyunca alıştırmayı uyguladı. Altı saat sonra, gruplardan birinin aynı egzersizi tekrar etmeleri istenirken, diğer grup da imleci hareket ettirmek için farklı sıkıştırma metodu uyguladılar.

Üçüncü grup yalnızca ilk eğitim oturumunu tamamlayarak kontrol grubunu teşkil ettiler.

Eğitim periyodunun sonunda herkes, yeni beceriyi ne kadar doğru ve hızlı bir şekilde gerçekleştirebilecekleri hususunda test edildi ve öngörülebilir bir şekilde, kontrol grubu, eğitim seansının sonunda en kötüleriydiler. Ancak şaşırtıcı şey, orijinal eğitim oturumunu tekrarlayan grup, işleri karıştırıp yeni yöntemle eğitilenlerle karşılaştırıldığında testte daha kötüydü. Eğitimlerini değiştirerek uygulayan grup, tekrarlayanlara nazaran iki kat daha hızlıydılar.

Peki süreç nasıl işliyor? Araştırmacılar, bunun arkasında, var olan anıların yeni bilgilerle harmanlanıp değiştirildiği bir süreç olarak ifade edilen yeniden çağırma (1) olduğuna inanıyorlar. Yeniden çağırma motor becerileri güçlendirmeye yardımcı olabileceği uzun zamandır düşünülüyordu; ancak bu deney, hipotezi test etmeye yönelik ilk deneylerden biridir.

Araştırmacılar, önceki nörolojik araştırmaların, hatıralarımızın ne kadar süreyle yeniden birleştirileceğini gösteren sonuçları nedeniyle, katılımcılara alıştırma seansları sırasında 6 saatlik aralar verdiler.

Celnik, “Sonuçlarımız yeniden çağırmanın motor beceri gelişimiyle nasıl ilişkili olduğu hakkında çok az şey bilinmesinden ötürü önemlidir, bu, eğitim esnasındaki basit manipülasyonların yeniden çağırma nedeniyle daha hızlı ve daha büyük motor becerileri kazanmalarına neden olabileceğini gösteriyor. Amaç, insanlara aynı uygulama süresi için daha fazla gelişme sağlayacak yeni davranışsal müdahaleler ve eğitim programları geliştirmek” dedi.

Celnik, pratik uygulamalarda bazı şeyleri zihinsel olarak birbiriyle karıştırmanın faydaları olduğu gibi, buradaki anahtarın, karıştırılan şeyleri ustaca ayarlamak olduğunu ekliyor. Örneğin, beyzbol sopası, tenis raketi veya futbol topu gibi şeylerin boyutlarını ve ağırlıklarını ayarlamak gibi.

“Değiştirilmiş görevi çok fazla yaparsanız, insanlar yeniden çağırma sırasında umduğumuz kazanımı elde edemezler. Oturumlar arasındaki değişikliğin ince olması gerekir” diye ekliyor.

Bu sonuçlar çok heyecanlı olmasına rağmen, bu çalışma yalnızca belirli bir beceri setini test etmiştir ve bulguları doğrulamak için daha fazla araştırma yapılması gerekmektedir. Ancak doğruysa, insanların yeni motor becerileri öğrenme oranını iki katına çıkarmanın kolay bir yolunu bulmuş olacağız.

Current Biology’de yayımlanan araştırmanın yazarları, çalışmalarının, “rehabilitasyon için güçlü etkilere” sahip olduğunu belirtiyorlar. Örneğin, fiziksel engellilerin protezlerini daha hızlı kullanmayı öğrenmesine veya omurga yaralanmalarından, inmelerden mustarip kişilerin iyileşmesini hızlandırmasına yardımcı olabilir.

 

Hazırlayan: Semih İşbaş

İÜ Botanik Anabilim Dalı Yükseklisans Öğr.

 

 

ÇEVİRENİN DİPNOTU

1) Reconsolidation kelimesinin terim olarak tam Türkçe karşılığını bulamadım. Psikolojik bir terim; var olan anıların yeniden etkinleştirilmesini ifade ediyor. Örneğin, belli bir yaşa kadar büyüyüp ana dilinden farklı bir dil konuşulan bir aileye evlatlık verilen bir çocuğun ilerleyen yıllarda ana dilini kolayca hatırlayıp kullanabilmesi gibi.

 

KAYNAKLAR

http://www.sciencealert.com/scientists-have-found-a-technique-that-helps-you-learn-new-skills-twice-as-fast

https://www.alleydog.com/glossary/definition.php?term=Reconsolidation

 

 

50 Soruda Bilim ve Bilimsel Yöntem

Alâeddin Şenel

50 soruda bilim_3bKAPAK - Kopya

Bu kitabın, bilim ve bilimsel yöntem temelinde çeşitlenen, bilgibilim, bilim felsefesi, bilim tarihi bağlamında dolaşan soruları, A. Osman Gürel, Alâeddin […]

Matematiğin Mizahı

Ali Törün

kapak_matematigin mizahı

Matematik, bilinenle bilinmeyen, görünenle görünmeyen arasında ilişki kurmayı öğretir bize. Elinizdeki kitapta, matematikçi Ali Törün’ün Edebiyattaki Matematik, Meşhur Problemler ve […]

Marie Curie

Eve Curie

Marie curie_kapak

“Marie Curie” derken sözünü ettiğimiz değer, iki Nobel Ödülü almak ve gelmiş geçmiş en büyük bilimcilerden biri olmak değil. Bunlar […]

İnsanlığın Sözleri

Ender Helvacıoğlu

İnsanlığın Sözleri

Tarih bilinci bilge, ağır bir ihtiyar; yaşam sevinci ise kabına sığmayan, coşkun bir çocuk… Ender Helvacıoğlu, bu kitaptaki yazılarında tarih […]