görelilik ilan

Dinin yoz hali: SARAY DİNİ

Alp Hamuroğlu

KAPAK DOSYAMIZ:

Dinin yoz hali: SARAY DİNİ

 

- Ender Helvacıoğlu Parantez’de yazdı…

Dayatılan din ve doğal laiklik

“Uygarlık tarihine kuşbakışı göz attığımızda, bu genel süreç, insanlığın adım adım dinlerden kurtuluş tarihi olarak da okunabilir. Egemenlik ilişkilerinden kurtuluş süreci, dinlerden kurtuluş sürecidir de aynı zamanda. Bu mücadelenin iki cephesi var: Birincisi, “saray dini” veya “devlet dini” diyebileceğimiz, egemen sınıfların dini bir sömürü aracı olarak kullanmasına karşı mücadeledir ve uzlaşmaz bir karşıtlık içerir. Dünya işlerinde dinin kullanılması ve kurumsallaştırılması kabul edilemez ve tasfiye edilmelidir. İkincisi ise halkın -dinsel ritüeller de dahil olmak üzere- binlerce yıllık inançlarının kendi doğallığı içinde yok olması, “sönmesi”dir. Burada zorlama olmaz.”

Daha fazlasını okumak için lütfen tıklayın…

 

Tarih boyu din-devlet evliliği:

Devlet dini ve din devleti

Alp Hamuroğlu yazdı…

“Devletler dinlerle birlikte ortaya çıktı ve tarihte dinsiz devlet olmadı. Monarşiler din devletlerine dayandılar, hanedanlar devlet dinlerini sahiplendiler. Avrupa, Hıristiyanlığı ithal edince hem kıtada din devletleri kuruldu, hem de Avrupa tek-dinli oldu. Papalık, ruhani merkez olmanın yanı sıra, dünyevi iktidarı da ele geçirmek istedi, siyasal alanda var olmaya çalıştı; mülk edindi, Avrupa’nın en büyük mali gücü oldu. Avrupa, din devletlerinden, Papalıktan ve dinsel gerilikten kurtulmak için Aydınlanma, siyasal devrimler ve demokrasi mücadeleleri verdi. Avrupa’da verilen mücadeleleri -gecikmeli olarak da olsa- Türkiye de verdi.”

Daha fazlasını okumak için lütfen tıklayın

 

- Ortaçağ Avrupa’sında korkunç üçlü: Organize fuhuş, saray ve Kilise

Nickie Roberts’in incelemesi…

“Kendi fuhuşa batmışlığı bir yana, ortaçağda Kilisenin seks endüstrisinin devamını istemesi için çok daha pragmatik bir nedeni vardı: Basitçe söylemek gerekirse, fuhuştan çok iyi gelir sağlıyordu. Krallar ve soylular gibi, rahipler de fuhuşu yasaklamanın kendileri için hem zevk, hem de kazanç kaybı anlamına geleceğini biliyorlardı. Çoğu piskoposluğun, kilisenin ve manastırın -hatta papalığın kendisinin bile- mülkleri arasında genelevler bulunuyordu.”

Daha fazlasını okumak için lütfen tıklayın…

 

 

 

kapak_felsefenin krizi

Doç. Dr. Hasan Aydın’ın bu yapıtı, felsefenin İslam kültüründeki yazgısında belirleyici olan anılan iki süreci, temel yapısal sorunlarını da dikkate […]

Marksizm ve İki Kültür

Ali Cenk Gedik

marksizm

C.P. Snow’un “iki kültür” kavramıyla tarif ettiği, sosyal bilimler ve doğa bilimleri arasındaki kopukluk, Marksizm için de söz konusu mu? […]

İnsan Neden Sanat Yapar?

H.Tuğrul Atasoy

+insan neden sanat yapar

Sanat yapıtı nedir? Bize ne anlatır? İçsel bütünlüğümüzü sanatla mı sağlarız? Sanat Eylemi, insanlığın öyküsüne nerede ve ne zaman katıldı? […]

kapak-bilim kazanı web için

Neden şişmanlarız? Işın kılıcı nasıl çalışır? Motivasyonun ya da motivasyon eksikliğinin ardındaki biyolojik sebepler nelerdir? Peki canlılar neden milyonlarca yıldır […]