Ana Sayfa 72. Sayı Bakterilerle savaşta yeni taktikler

Bakterilerle savaşta yeni taktikler

Bilim Gündemi

Illinois Üniversitesi araştırmacıları bakterilerle savaş için yeni ve güçlü bir alet geliştirdiler. Geliştirilen alet görünür ışıkta ve hatta karanlıkta katalizlenerek bakteri ve virüsleri ciddi zararlarla dezenfekte edebiliyor. Bu katalizör sistemine dayanılarak, dezenfeksiyon işlemi içme sularının saflığı, hastane malzemelerinin hijyeni ve hassas elektrik ve optik parçalardaki istenmeyen parmak izlerinin uzaklaştırılmasında kullanılabilir. Ayrıca bu katalizör, ışıkların kapatıldığı saatler dahil tam olarak 24 saat boyunca patojenlerin ölmesini sağlayan katalitik bir hafızaya sahip.

Profesör Jian Ku Shang’ın araştırma grubu daha önce de diğer katalizörlere ihtiyaç duyan ultraviyole ışık yerine görünür ışık ile çalışabilen katalitik bir materyal keşfetmişlerdi. Bu materyal titanyum oksit yüzeyinin nitrojen ile doldurulmasıyla oluşturulur. Görünür ışık katalizörü uyardığında yüzeyde negatif yüklü elektron ve pozitif yüklü boşluk çifti oluşur ve çok hızlı bir şekilde birleşerek katalizörün etkisini azaltırlar. Katalizörün verimini geliştirmek için yüzeye Paladyum nanopartikülleri yerleştirilmiş ve bu nanopartiküller elektronları yakalayıp ve pozitif yüklü boşlukların su ile reaksiyona girerek bakteri ve virüsleri öldüren hidroksil radikallerinin oluşmasına izin veriyor. Işık kapatıldığında Paladyum nanopartiküleri yakaladıkları elektronları yavaşça sallıyor ve bu elektronlar su ile reaksiyona girerek ek oksitleyici ajanların oluşması gerçekleştiriyor. Asıl önemli nokta ise materyalin hafıza etkisiyle 24 saat boyunca aktif kalabilmesi. Fakat yine de karanlıktaki dezenfeksiyon etkisi görünür ışıktaki kadar yüksek değil.

Bu yeni uygulama çevresel uygulamalar için de, örneğin optik yüzeylerdeki yağlı parmak izlerinin uzaklaştırılması gibi birçok uygulamada da kullanılabilecek gibi görünüyor.

(Kaynak: University of Illinois at Urbana-Champaign (2010, January 20). New visible light photocatalyst kills bacteria, even after light turned off. ScienceDaily. Retrieved January 20, 2010, from http://www.sciencedaily.com­)