Ana Sayfa 85. Sayı Uzun yaşam iksiri musluğumuzdan mı akıyor?

Uzun yaşam iksiri musluğumuzdan mı akıyor?

Bilim Gündemi

Friedrich Schiller Üniveristesi / Jena’dan bir grup araştırmacı, az rastlanan (iz element) bir element olan lityumun düzenli alınımının, yaşam ömrünü büyük ölçüde artırdığını ortaya çıkardı.

Profesör Dr. Michael Ristow’un ekibiyle birlikte Hiroshima ve Oita Üniversiteleri’ndeki Japon bilim insanları, iki bağımsız yaklaşımla; düşük konsantrasyondaki lityumun dahi model canlı solucanlarda (Caenorhabditis elegans) olduğu gibi insanlarda da yaşam süresinde bir artış sağladığını kanıtladılar.

Araştırma ekibi, sonuçlarını Euopean Journal of Nutrition adlı bilimsel derginin online baskısında sundu.

Lityum en besleyici izelementlerden biri olup genel olarak sebzelerden ve içme suyundan karşılanıyor.

“Bilim camiası lityumun fizyolojik öneminin ne olduğuyla ilgili çok fazla şey bilmiyor” diyor proje yöneticisi Ristow. Amerika’da yapılan daha önceki bir çalışma, yüksek lityum konsantrasyonunun C.elegans’ın yaşamını uzattığını göstermişti. Ristow’un açıklamasına göre; “Kullanılan dozaj analiz edilmişti ve açıkça insanlar için fizyolojik uygunluk düzeyinin üstündeydi ve belki de zehirli olabilecek durumdaydı.” Daha düşük konsantrasyondaki lityumun hayat süresini uzatıcı bir etkisi olup olmadığını bulmak için, bilim insanları gündelik olarak alınabilecek lityum düzeyinde su içeren musluk suyuyla çalıştılar. Jena’daki bilim insanları Japon meslektaşlarının işbirliğiyle, Japonya’daki 18 komşu belediyedeki ölüm oranlarını musluk suyundaki lityum oranına göre analiz etti. “Ölüm oranının, musluk suyunda lityum oranı fazla olan bölgelerde diğer bölgelere göre çok daha düşük olduğunu bulduk” diyerek deneyin anahtar noktasını açıklıyor Ristow. İkinci bir deneyde de Jena bilim insanları tam olarak ayni seviyede lityumla C.elegans üzerinde çalıştı. Sonuçlar doğrulanmıştı: “Bu dozda lityum verilmiş solucanların ortalama yaşam ömrü uzadı.” diyor Ristow.

Altında yatan neden netleştirilmese de, bilim insanlarına göre nematod C.elegans’ta olduğu gibi insanda da yaşam ömrünün uzaması, izelement lityum tarafından tetikleniyor.

Dahası, bilim insanları gelecekte düşük dozda lityumun potansiyel bir besin takviyesi olarak kullanılacağını düşünüyorlar.

Professor Ristow, “Önceki çalışmalardan biliyoruz ki içme suyuyla yüksek oranda lityum almak psikolojik sağlığı olumlu etkiliyor ve intihar oranlarını düşürüyor.” diye ekliyor. Bilim insanlarının bu konuda vardığı sonuç ise düşük dozda lityum alımının yeni verilere göre açıkça faydalı olduğu, fakat besin takviyesi olarak önerilmesi için daha çok çalışma yapılmasının gerekli olduğu.

Kaynak: “Fountain of Youth from the Tap? Environmental Lithium Uptake Promotes Longevity, Scientists Demonstrate” http://www.sciencedaily.com/releases/2011/02/110218111709.htm sitesinden 18.02.2011 tarihinde alınmıştır.

Önceki İçerikNeo-liberalizm ve eğitim politikası