Ana Sayfa 87. Sayı Loch Gölü fosilleri, yaşamın güneşi kullanmaya ve üremeye erken bir dönemde başladığını...

Loch Gölü fosilleri, yaşamın güneşi kullanmaya ve üremeye erken bir dönemde başladığını gösteriyor

Bilim Gündemi

İskoçya’nın batı kıyılarındaki uzak göller, yaşamın karadaki kökeni hakkında yeni kanıtlar ortaya çıkarıyor.

Losch Torridon çevresinde kayaç araştırması yapan Sheffield Üniversitesi, Oxford ve Boston Üniversitesi bilim insanlarından oluşan bir ekip, yaklaşık bir milyar yıl önce antik göl yataklarında yaşamış ve büyük ölçüde korunmuş organizmaların kalıntılarını keşfettiler.

Bu fosiller evrim tarihinde yaşamın küçük, basit bakteriyel (prokaryotik) hücrelerden eşeyli üreme ve fotosentezi mümkün kılan daha büyük, daha karmaşık (ökaryotik) hücrelere sıçrama yaptığı önemli bir zaman dilimini aydınlatıyor. Tüm bu bulgular Nature dergisinde yayımlandı.

Bu antik fosillerin çok büyük, detaylı ve karmaşık yapıda olanları karada kompleks ökaryot hücrelerin ortaya çıkmasının kanıtı. Araştırmacılar, yeşil algler ve karadaki yeşil bitkiler gibi -maruldan karaçamlara kadar- kompleks hücrelerin bu fosillerden evrimleşmiş olabileceğine inanıyor.

Bu kompleks hücrelerin ortaya çıkışından 500 milyon yıl sonra, arazinin yüzeyi likenler, yosunlar ve kızılyapraklarla kaplanmaya başlamıştı. Ayrıca ilk hayvanlar da denizden ayrılma riskini göze aldılar. Bu öncüler, ilk balıklar ve eğreltiler, sürüngenler ve kozalaklı ağaçlar, memeliler ve çiçekli bitkiler ve son olarak insanlar tarafından takip edildi.

Sheffield Üniversitesi, Hayvan ve Bitki Bilimleri Bölümü’nde Paleobiyoloji doçenti olan Dr. Charles Wellman, genellikle yaşamın okyanus kökenli olduğunun ve prokaryotlar, ökaryotlar, cinsiyet gelişimi ve çok hücrelilik gibi önemli gelişmelerin yaşamın erken evrelerinde deniz ortamında gerçekleştiğinin yaygın bir düşünce olduğunu belirtti. Ayrıca “Bu süre boyunca anakaralarda kısır bir yaşam ya da siyanobakteriler tarafından sağlanan önemsiz bir mikrobiyal biyota olduğu kabul edilir. Biz İskoçya’da karadaki 1 milyar yıllık yığıntılardan kompleks yaşama dair kanıtlar bulduk. Bu durum karadaki yaşamın o zamanlarda tahmin edilenden daha bereketli ve karmaşık olduğunu ortaya koyar. Ayrıca yaşamın erken tarihinde gerçekleşen bazı önemli olayların tamamıyla deniz yaşamında değil karada da gerçekleşmiş olabileceği ihtimalini öne çıkarır.” dedi.

Hücrelerden oluşan bir küme (Oxford Üniversitesi / Martin Brasier)

Oxford Üniversitesi Yer Bilimleri Bölümü Profesörü ve bu raporun yazarlarından olan Martin Brasier, “Bu yeni hücreler, hem çekirdeğe hem de fotosentez için önemli organeller olan kloroplast ve mitokondri içeren özelleşmiş yapılara sahip olduklarından dolayı kendi bakteriyel atalarından farklıdır. Onlar, evrimsel dönüşüm oranlarını hızlandırmak için eşeyli üreme geçirirler. Loch Torridon çevresindeki antik göllerde bulunan yaşam şartları bu dönüşümün önemli bir ilk adım anahtarıdır. Simbiyotik bakterilerin hücreyle birleşerek kloroplast halini almaları ile sağlanan bu dönüşüm sanılanın aksine denizde gerçekleşmez. Uzun zaman önce küçük mikroplar tarafından yapılan bu dönüşümlerin hiçbiri şu an mümkün değil.  Hepsi de Torridon gölünde fosfata gömülmüş durumda. Muhtemelen bu organizmalar bizim karasal doğamızı sert ve kayalık bir çölden yeşil ve güzel bir yer haline getirdi.” dedi.

Kaynak: Loch Fossils Show Life Harnessed Sun and Sex Early on (14 Nisan 2011)