Ana Sayfa 89. Sayı Uçarken kaydedilen en küçük böcek

Uçarken kaydedilen en küçük böcek

Bilim Gündemi

Hollanda’nın Wageningen Üniversitesi’nin uçuş sanatçıları yaklaşık 1 mm kanat açıklığına sahip parazit yaban arısını yüksek hızlı kamerayla kayda alabilen ilk kişiler olmayı başardı. Ekip bu küçük böceklerin saniyede 22.000 kare resmini aldı. Bu da bir televizyon ekranının gösterebileceğinden yaklaşık olarak 900 kat daha hızlı. Yani televizyon gösterdiği bir görüntüden diğerine geçene kadar yaban arısı kanatlarını 14 kez çırpmış oluyor.

Bu, yaşarlarsa içlerinden zamanla zararlı tırtıllar gelişecek olan yumurtaları öldürerek ekinleri koruyan biyolojik ekin koruyucularının, yani diğer deyişle parazit yaban arılarının uçuş davranışlarının gözlemlenmesi açısından da bir ilk. Daha önceden de parazit yaban arılarının kelebekler gibi büyük böceklerin üstünde ücretsiz seyahat yaptıkları biliniyordu, ama şimdiye kadar bu yaban arılarının kelebeklere ve onların yumurtalarına kadar uçmayı nasıl başardıklarını görebilen olmamıştı.

Yüksek hızlı videolar parazit yaban arılarının havaya nasıl sıçradıklarını, zarifçe kanat çırptıklarını, sonra nasıl iniş yaptıklarını, bazen de nasıl cesurca kafaları üstüne iniş yaptıklarını gösterdi. Bununla birlikte -yeni görüntüler ortaya çıktıkça- görüldü ki yaban arısı belli bir uzaklığı saniyede 350 kez kanat çırparak uçmayı başarabiliyordu. Bu böcek yaklaşık olarak bir gramın sadece 40.000 de 1’i kadar olsa da aslında bilinen en küçük böcek değil. Tanzanya parazit yaban arısı 0,3 milimetreden daha küçük kanat açıklığıyla bu yaban arısından yaklaşık 3 kat daha küçük. Bu son derece küçük böcek henüz özel olarak çoğaltılamadığından sadece yaban hayatta bulunup filme alınabilir.

Videolar Wageningen Üniversitesi araştırmacıları tarafından Fantom yüksek hızlı kameralar kullanılarak yapıldı. Aynı kamera daha sonra “Flight Artists” projesine başvuran amatör doğa gözlemcilerinin, sanatçıların ve hobi fotoğrafçılarının da ulaşabileceği şekilde yeniden yapılacak. Projenin amacı insanları bu bilimsel araştırmaya kuşlar, yarasalar, böcekler ve hatta tohumların uçuşları vasıtasıyla katmak. Katılımcılar, onları büyüleyecek olan doğadaki uçan canlıların resimlerini çekmek için en yeni yüksek hızlı video tekniklerini kullanacaklar. Çıplak gözle görülemeyecek detayları kaydetmek için çeşitli özel lensler, ışıklar ve arazi imkânları mevcut. Gözle görülememeleri çok küçük olduklarından ya da gözlemleyenler için çok hızlı olmalarından kaynaklanıyor. Henüz sadece 54 katılımcı bu sıra dışı kamerayı kullanabilecek şekilde eğitildi.

Kaynak: http://www.sciencedaily.com/releases/2011/05/110525105832.htm