Ana Sayfa 125. Sayı Sibirya’da eski bir çene kemiği keşfedildi

Sibirya’da eski bir çene kemiği keşfedildi

14.000 yıllık olduğu düşünülen dişleri ile birlikte bir insan çene kemiği, Krasnoyarsk civarında bulunan Afontova dağındaki arkeolojik alandaki köprü inşası öncesi yapılan hafriyat çalışması sırasında ortaya çıktı. Paleolitik dönemde, bölge buzullarla kaplıydı ve mamut gibi hayvanları avlayarak yaşayan insanlarca kullanılıyordu. İyi korunmuş çenenin DNA analizleri çene kemiğinin ait olduğu insanın yaşı, cinsiyeti, ırkı, eski zamana ait hastalıklar ve hatta Sibirya’nın erken dönem kolonileşmesi ve diğer bölgelerle ilişkisi hakkında bilgileri ortaya çıkartacak.

Biliminsanları çene kemiğini mamut eti ile beslenmiş olabilme ihtimalini araştırmak için inceleyecekler. Araştırma ekibinden Ivan Stasyuk, bu insan kalıntılarının gömülü olmadığını fakat kesilen hayvan kalıntılarının arasında bulunduğunu ifade ediyor ve çenenin silahlar ve yontulmuş kemiklerin içinde bulunmuş olmasının yamyamlık ihtimalini akla getirdiğini ekliyor.

Ekipte diğer bir araştırmacı olan arkeolog Leonid Galuhinise Paleolitik dönemde yaşamış insan kemik buluntularıyla çok sık karşılaşılmadığını ve bulunan çene kemiğinin çok iyi korunmuş durumda olduğundan eşsiz olduğunu söylüyor.

Leonid Galuhin bu bölgenin 19. yüzyılın sonlarından itibaren araştırıldığını ve bize, sadece artık önemsiz molozlar değil, binlerce bütün taş ve kemik eşyalardan oluşan bir sürü malzeme sağladığını söylüyor. Mevcut kazı sırasında bu miktarda olmasa da buna yakın miktarda malzeme bulabilmeyi umduklarını belirten Galuhin, taş ve kemik aletler dışında, bir grup taş boncuk ve kolye ucu olduğu düşünülen mamut dişinden yapılmış üçgen plakagibi artistik parçalar bulduklarını ifade ediyor.

Yeni ve önemli bulguların ortaya çıkarılması hedeflenen kazı, arkeologların uzun zamandır düşündüğü, bu bölgeye adanmış özel bir müzenin ortaya çıkmasına da vesile olabilir.

KaynakArchaeology