Hava taşıtlarının doğrudan insan beyni tarafından kontrol edilebileceği bir zaman gelecek mi acaba? Peki zihnin kumanda edeceği insansız hava araçları olacak mı? EEG (elektroensefalogram) kullanılarak nöral aktivitesi izlenen bir kişinin, beyniyle insansız hava aracını uçurabildiğini düşünün.
Tekniğin deneyimlenmesine Portekiz Lizbon’un banliyölerinden birinde tanıklık eden BBC yazarı Dave Lee’ye göre, bunun bir kez akla getirilmesi bile inanılmazdır. “Beyin uçuşu” adı verilen proje, Almanya Münih’de faaliyet gösteren dörtlü bir organizasyonun bir parçası. (http://www.tekever.com/en) Deney, bir insanın kafasına geçirdiği özel bir başlıkla, zihinsel aktivitesini kullanarak insansız bir hava aracını yönetebileceğini göstermek amaçlıydı. Özellikle Lizbon’da yapılan sunumda, EEG sistemi, beyin dalgalarını ölçmek suretiyle son derece zararsız bir şekilde, beyin sinyallerini aracı yönetecek komutlar veren bir hale getirebiliyordu. Pilotun beynindeki elektriksel akım, aracın kontrol sisteminin verileri gibi davranabiliyordu.
Deney aslında zihin kontrollü insansız hava aracı olabileceğinden daha fazlasını da gösterdi. Bu teknoloji eninde sonunda ticari amaçlı uçuşlar için kullanılacaktır. Bu araştırma, artık insan pilotlara ihtiyaç olmayacağı anlamını da taşıyabilir. Ancak onları tahtlarından etmek anlamında değil, tam tersi onlara destek olmak anlamında…Tekever ekibi, eğer BCI (brain-computer interfaz), hava araçlarının kontrolünde kullanılabilirse (insanlı ve uzaktan kumandalı pilotla) tüm havacılık ve pilot camiasına fayda sağlayabileceğini belirtiyor. Pilotlar beden riski içermeyen bir ortamda bilişsel fonksiyonlarını daha fazla kullanarak gelişmiş manevralar ve sürüşler yapabilirler.
BBC’den Dave Lee’ye göre bu olgu imkânsız gibi görünebilmektedir. Ancak Google’ın sürücüsüz araba çalışmalarını da unutmamak gerek. Tüm bulgular taşıma fikrine bakışımızı değiştirebilir. Aynı zamanda fiziksel kusuru olup araç süremeyen kişilere de yardımcı olabilir.
Teknoloji hazır olduğunda insanların buna bakışı daha kabullenici olabilecektir. En büyük sorular “Ya …. olursa, ne olur?” formundadır. Ya kullanım sırasında kişi uyuya kalırsa? Ya bir epilepsi atağı geçirirse vs.? Tekever Grubunun Operasyon Şefi Ricardo Mendes’e göre buradaki olumsuz durumu tamamen tersine çevirecek koruyucu önlemler alınabilir. Uçuş sırasında oluşabilecek olumsuzlukları önleyecek belirli düzenekler hazırlanmıştır.
Çeviren: Dr. Ebru Oktay
Kaynak: http://phys.org/news/2015-02-brain-drone-lisbon.html