Ana Sayfa Bilim Gündemi Bilim ve Gelecek’in Ekim sayısı bayilerde!

Bilim ve Gelecek’in Ekim sayısı bayilerde!

KAPAK DOSYASI:

100. YILINDA GENEL GÖRELİLİK ve EİNSTEİN

Einstein gerçekliği nasıl yeniden inşa etti? / Einstein’ın düşünce deneyleri / Einstein nerede hata yaptı? / Zaman yolculuğunun kısa tarihçesi / Genel Görelilik ve kara delik testi / Evren rastlantısal mı? Tanrı zar atar mı? / E=mc2 ve ‘relativistik kütle’ balonu

Ferhat Kaya

Yeni bir insan türü Homo naledi!

Güney Afrika’da Rising Star mağarasındaki buluntuların Homo erectus’un ilkin bir formu değil de yeni bir tür olduğunu kabul etmemiz için 1) Jeolojik yaşın bir an önce belirlenmesini, 2) Yeni tür tanımlaması için ileri sürülen ayırt edici morfolojik karakterlerin ayırt edici olup olmadığının bir bilim kurulu tarafından tescil edilmesini bekleyeceğiz.

Alâeddin Şenel

Vicdandan artakalan…

Savaşta vicdanın açmazları

İnsan, dünyanın en acımasız hayvanı olarak görülebilir. Ama aynı zamanda, yeryüzünün, acıma duygusuna (vicdana) sahip ve bu yolda en yüksek değerler yaratıp, en değerli tepkiler verebilen tek canlısıdır. Hangi yanının ağır basacağı, toplum ve yönetim biçimlerine, kültürel evrimsel koşullara, egemenlerin politikalarına ve kolektif eylemlere bağlıdır.

Paolo Mancosu

Logicomix üzerine

Logicomix, Bertrand Russell’ın 1939 yılına kadarki yaşamını, mantık ve matematiğin temellerine yaptığı entelektüel katkıyı anlatan olağanüstü bir çizgi roman. Amacı matematiğin kesin temellerini anlamaya dönük girişimdeki entelektüel arayışın heyecanını, Russell’ın psikolojik çetrefilleriyle de harmanlayarak okura iletmek.

ATLASTA DİŞİ AYAK İZLERİ – 2

Atlantik Okyanusu’nu tek başına uçarak geçen ilk kadın: Amelia Earhart

Ortadoğu’da bir İngiliz arkeolog ve ajan: Gertrude Bell

Afrika’da bir gezgin: Mary Kingsley

Bilişim Dünyasından / İzlem Gözükeleş

Bulut bilişim miti

Kişisel bilgisayarlar (PC), gücü hükümetlerden, büyük şirketlerden ve laboratuvarlardan alıp sıradan kullanıcılara vermişti. Bir devrimdi… Bulut bilişimle, bir karşı devrim yaşıyoruz. Kullanıcıların gücü ellerinden alınıyor; hükümetlere ve büyük şirketlere geri veriliyor. Şirketlerin gücüne karşı bir şey yapılabilir mi?

Geniş Açı / Prof. Dr. Sedat Ölçer

Paul Kammerer vakası

Lamarckizm ve onun bir parçası olan yumuşak kalıtım 20. yüzyıl biyologları tarafından rafa kaldırıldı ama Lamarckizm de hiçbir zaman tam olarak ölmedi. Fikir o kadar ‘akla yatkın’ ve cazipti ki, Lamarckizm davasına gönül bağlayan ve bu kuramın temel unsurlarını kanıtlamak yolunda pes etmeyen biliminsanları hep oldu. Paul Kammerer bunlardan biriydi.

Can Soylu

Öykücü nörolog Oliver Sacks’ın ardından…

Karısını Şapka Sanan Adam, Mars’ta Bir Antropolog, Renkkörleri Adası, Sesleri Görmek: Sağırların Dünyasına Bir Yolculuk, Dayanacak Bir Bacak, Migren, Uyanışlar, Tungsten Dayı: Kimyasal Bir Çocukluğun Anıları, Müzikofili: Müzik ve Beyin Öyküleri, Aklın Gözü, Halüsinasyonlar… Eserleri sevilerek okunup takip edilen bir nörologu kaybettik.

Bilim ve Gelecek’in yeni sayısında ayrıca Bilim Gündemi, Yayın Dünyası, Matematik Sohbetleri, Bulmaca gibi bölümlerde haberler, bilimsel bilgiler, bilim tarihi öyküleri, söyleşiler, kitap tanıtımları ve tartışmalar yer alıyor.

Bilim ve Gelecek Dergisi