Ana Sayfa 148. Sayı 4 milyon yıldır ayaktayız, yolculuktayız…

4 milyon yıldır ayaktayız, yolculuktayız…

Elinizdeki sayının kapak dosyası “insanın evrimi” ile ilgili. Bu, Bilim ve Gelecek’in sürekli ilgi alanlarından biri. Her yeni bulguyla kısa aralıklarla yeniden yazılan ve geliştirilen bir tarih aynı zamanda.

Kebikeç dergisinin Haziran ayında çıkacak olan 41. sayısında “İnsan evrimi” dosyası yapılacağını, çoğu dergimizin de yazarı olan biliminsanlarının dosyaya katkı sunacağını öğrenince, bu makalelerin daha kısa ve popüler versiyonlarını Bilim ve Gelecek için rica ettik. Kebikeç editörü Ergi Deniz Özsoy’un izniyle Ferhat Kaya ve Ezgi Altınışık makalelerinin Bilim ve Gelecek versiyonlarını yolladılar. Kendilerine teşekkür ediyoruz.

Ferhat Kaya’nın makalesi, insanın atalarının Doğu Afrika’da başlayan, daha sonra Afrika dışına çıkıp dünyaya yayılan öyküsünü, esas olarak Afrika’daki çevresel koşulların bu uzun yolculuğa yaptığı etkiye yoğunlaşarak inceliyor. Kaya, en yeni bulguları dikkate alıyor ve konuya ilişkin farklı hipotezleri özetliyor. Hem bilgilerinizi tazeleyeceğiniz hem de öykünün en yeni versiyonunu bulacağınız bu incelemeyi ilgiyle okuyacağınızı sanıyoruz.

Ezgi Altınışık ise “Modern insan popülasyonlarında arkaik izler” başlıklı makalesinde, türümüz olan Homo sapiens’in tarih sahnesine ilk çıktığı dönemde farklı insan türlerinin de yaşadığı gerçeğinden hareketle, özellikle Homo neanderthalis ve Denisovan gibi arkaik homininler ile ne ölçüde gen alışverişinde bulunduğunu inceliyor. Genetik biliminin geldiği düzey bu alışverişin net olarak saptanmasını sağlamış. Kısaca Altınışık’ın makalesinde diğer insan türleriyle ne kadar karıştığımızı ve bunun ne gibi etkileri olduğunu okuyacaksınız. Heyecan verici bir konu!

Diğer dosya, makale ve sürekli bölümlerimizle ilginç ve zengin bir sayı çıkardığımızı düşünüyoruz. İyi okumalar…

***

Bilim ve Gelecek Kitaplığı’ndan çıkan kitapların aynı alandan olanlarıyla hazırladığımız ve yüzde 50’ye varan indirimlerle satışa sunduğumuz setler oldukça ilgi çekmişti. Bilindiği gibi “Evrim”, “Matematik” ve “Çizgi Bilim” setlerimiz vardı. Şimdi bunlara, “Bilim” ve “İslam Tarihi” setlerini de ekledik. Üçer kitaptan oluşan bu setleri de yine yüzde 50 indirim olanağıyla satışa sunuyoruz. Ayrıntılı bilgiye arka kapağımızda yer alan ilandan ulaşabilirsiniz.

***

Haziran ayının, üç yıldır, tüm Türkiye halkı için olduğu gibi dergi emekçileri açısından da ayrı bir anlamı var. Haziran Ayaklanmasının 3. yıldönümünü bir anı olarak değil, mücadelenin tazelenmesinin bir itkisi olarak kutluyoruz. Ülke tarihinin bu en kapsamlı halk direnişinde yitirdiğimiz genç arkadaşlarımızı öfkemizi ve kararlılığımızı bileyerek anıyoruz.

***

Ülkemizin önde gelen biliminsanlarından ve felsefecilerinden, değerli yazarımız Prof. Dr. Yaman Örs, geçirdiği bir rahatsızlık sonucu uzun süredir yoğun bakımda. En kısa zamanda sağlığına kavuşmasını ve bilimsel üretimine devam etmesini diliyoruz.

Dostlukla kalın…