Ana Sayfa Astronomi Kepler onarıldı ve K2 görevine geri döndü!

Kepler onarıldı ve K2 görevine geri döndü!

Görsel açıklaması:  Kepler uzay aracı, arızaların giderilmesiyle, bir buçuk ay kadar önce bilimsel operasyonlara geri döndü. Özellikle K2’nin Campaign 9 olarak da bilinen yeni mikro merceklenme görevini de resmi olarak yürütüyor. © NASA

Kepler uzay aracı sistemsel arızadan kurtarıldı ve 22 Nisan Cuma günü Güneş Sistemimizin dışında bulunan gezegenleri araştırmak için K2 görevine geri döndü.

Takım uzay aracını 19 Nisan Salı gününün geç saatlerinde bilime geri döndürmek için işleme başlamıştı. Süreç, iki gün boyunca gerçekleştirilecek sıralı adımları içeriyordu. Gösterge tabloları ve bilimsel hedefler (yani, aracın neye ve ne zaman bakılacağını belirleyen yönergeler) yeniden yüklenip doğrulandı, araçtaki loğlar ve sayaçlar sıfırlandı. Görevin geç başladığı da hesaba katılarak yeni komut sırası oluşturuldu, test edildi ve yüklendi. Uzay aracı, şimdi bilimsel faaliyetler için hazır ve resmi olarak K2’nin Campaign 9(C9) olarak da bilinen, yeni kütleçekimsel mikro merceklenme görevine başladı. Kütleçekimsel mikro merceklenme, çok büyük kütleli bir cisim ışığı büktüğünde, bükülen ışığın bizden çok uzakta bulunan cisimleri büyütmesi ile oluşur.

24 Nisan 2016 tarihinde NASA’nın Derin Uzay Ağı’nın (NASA’s Deep Space Network (DSN) uzay aracıyla kurduğu iletişimi sırasında, Ball Uzay-Havacılık ve Atmosfer ve Uzay Fiziği Laboratuvarı  (LASP) Uçuş Operasyonu mühendisleri, uzay aracını Samanyolu Galaksisi’nin merkezine doğru çevirip, C9 için veri toplamaya başladılar.

K2 mikro merceklenme takımı ve yer-merkezli gözlemevleri C9’un küresel deneyi için işbirliği yapıyor. Bu, Hawaii’de bulunan W. M. Keck Gözlemevi’ndeki 10 metrelik teleskoplar gibi büyük gözlemevleri için uygun muhtemel olayları, Yer’deki teleskoplardan toplanmış veriler arasından araştırmayı içeriyor. 24 Mayıs’ta başlayacak olan 3 günlük görev arasında, bu tarihe kadar birikmiş olan veriler uzay aracından Yer’e yollanmış olacak. Bundan hemen sonra biliminsanları K2’nin görüş açısındaki aynı olayları yer-merkezli teleskoplar ile ilk kez görme şansına sahip olacaklar.

C9 gözlem dönemi, galaktik merkezin artık uzay aracının bakış doğrultusunda olmadığı 1 Temmuz 2016 tarihinde sonlandırılacak. K2 bu tarihten sonra, tamamıyla yeni bir dizi ilginç astrofiziksel hedefi araştıracak Campaign 10’a başlayacak.

Ekip DSN’i kullanarak, aracın görevlerine devam edip etmediğini garantiye almak için bir süre uzay aracı üzerinde kontroller gerçekleştirdi. 8 Nisan 2016 tarihinde bildirilen anomalinin nedeni hâlâ araştırılıyor. Sorunun doğası,  geçici bir olayı işaret ediyor. Bu olay, bir dizi alarmı tetikledi, sonucunda sistem şaşkına döndü ve Kepler’i acil durum moduna soktu. Yerleşik bilgisayarlarda ve alt sistemlerdeki güç döngüsü sorunu çözmüş görünüyor. Bir yandan araştırma devam ederken biliminsanları bilimsel veri toplamaya geri döndüler.

Çeviren: Ece Gülfem Dağdeviren

Erciyes Üniversitesi Astronomi ve Uzay Bilimleri Bölümü Yüksek Lisans Öğr.

Kaynak:

Önceki İçerikPortrenin anlattığı, biyografinin söylemediği…
Sonraki İçerikPsikoterapistler muhtemel hastaları arasında sınıf ve ırk ayrımcılığı yapıyor