Ana Sayfa 160. Sayı Kırık kemikler için yeni bir gen terapisi yöntemi

Kırık kemikler için yeni bir gen terapisi yöntemi

Kemik yenilenmesi için gen terapisi yöntemi.© M. Bez ve arkadaşları, Science Translational Medicine (2017).

Araştırmacılar, iyileşmeyen kırıklarda kullanılan kemik nakil sisteminin uzun süreli hastane bakımını, sakatlıkları ve önemli miktardaki masraflarını azaltmaya yardımcı olabilecek alternatif bir yöntem geliştirdi. Her yıl yüz binlerce kırık kemik düzgün bir şekilde iyileşemiyor, sonuç olarak kaynayamayan kırıklar oluşuyor ve dünyada bu tür zorlu hasarları tedavi etmek için her yıl 2 milyondan fazla kemik nakli gerçekleşiyor.

Hastalardan canlı kemiği almak genelde acı verici ve doku bankalarından alınan bağışlanmış nakiller çoğunlukla kaynaşmayı gerçekleştiremiyor. Maxim Bez ve arkadaşları, FDA tarafından onaylanmış ultrason ve mikrokabarcıklarla, iki adımlı gen terapi yöntemini keşfettiler; tedavi 8 hafta içinde domuzlardaki kaynamamış kırıkların tamamen iyileşmesini sağladı.

İlk olarak araştırmacılar öncü kemik hücresi nişini karşılamayı sağlamak için kırığın olduğu alana kolajen iskelesi yerleştirdiler. Sonra, kemik büyüme faktörlü genetik materyal ile karıştırılmış mikrokabarcıklar enjekte ettiler. Ultrason çubuğundan gelen ses titreşimleri öncü hücreleri uyararak büyüme faktörü içeren DNA’yı almasını ve böylelikle kemik gelişimini canlandırmasını sağladı.

Yüklerini iletmek için viral vektörleri (virüsler genomun içine kalıcı olarak yerleşebilir ve daha sonra kanseri teşvik edebilir veya öldürücü bağışıklık tepkilerini ortaya çıkarabilir) kullanan diğer gen terapilerinin aksine, ultrason ve mikrokabarcıklar kayda değer bir enflamasyona neden olmadı ve enjekte edilen genin ifadesi 10 gün sonra saptanmadı.

Bu tekniğin, minimal invazif, güvenli ve altın-standartlı nakil yöntemiyle kıyaslanabilecek kadar güçlü olduğu ve eksiksiz kemik iyileşimini teşvik ettiği kanıtlanmış oldu. Bez ve arkadaşları, sistemlerinin geliştirilmesiyle birçok farklı doku mühendisliği uygulamalarında kullanılabilme potansiyeli olduğunu söylüyorlar. Yöntemin nasıl çalıştığını gösteren video, şu adresten izlenebilir: https://goo.gl/gVb2xb

KaynakScıence Daıly
Önceki İçerikBeyni daha fazla yağ yakması için kandırabilir miyiz?
Sonraki İçerikHamamböceklerinin de kişilikleri var!