Ana sayfa Antropoloji İngiltere’nin güneyinde en erken memelilerden kalan fosiller bulundu

İngiltere’nin güneyinde en erken memelilerden kalan fosiller bulundu

En eski memelilere ait olabilecek fosil dişlerin, elektron mikroskopu altındaki görüntüleri. @ Portsmouth Üniversitesi

Bünyamin Tan

İnsanoğlunun ata çizgisine yerleştirilebilecek en yaşlı memeli fosilleri, İngiltere’de, Dorset’in Jurassik Dönem’den kalma kıyılarında keşfedildi.

Bulunan iki diş, 145 milyon yıl önce dinozorların gölgesinde yaşayan küçük, fare benzeri canlılardan gelmektedir. İnsanlığa evrilen çizgiye ait, bilinen memelilerin en eski fosilleridir.

Dişlerin ait olduğu canlı, aralarında mavi balina ve cüce farelerin de olduğu, bugün yaşayan çoğu memelinin atasıdır. Bulgular, Acta Palaeontologica Polonica dergisinde, Portsmouth Üniversitesi Araştırma Ekibi lideri Dr Steve Sweetman tarafından bir makale ile yayımlandı. Dr Sweetman’ın birincil araştırma konusu, dinozorlardan yaşayan tüm omurgalılara kadarki yelpazede bulunan dişleri tespit etmekti; ancak keşfi Portsmouth Üniversitesi lisans öğrencisi Grant Smith gerçekleştirdi.

Sweetman şunları söylüyor: “Dişler çok gelişmişti ve bunu fark ederek Erken Kretase memelilerinin kalıntılarına baktım; jeolojik tarihte yaklaşık 60 milyon yıl sonra en son cretaceous döneminde yaşayanlara daha yakından benziyordu. Paleontoloji dünyasında Çin’de bulunan yaklaşık 160 milyon yıllık bir örnek üzerinde çok sayıda tartışma yapılmıştır. Aslında bizimkiyle aynı türde olduğu söyleniyordu, ancak son zamanlardaki araştırmalar bunu reddetti. Durum böyle olursa, elimizdeki 145 milyon yıllık dişler kuşkusuz en eski, ancak kendi türümüze en yakın memeliler dizisinden biliniyor olacak.”

Dr. Sweetman, dişlerin ait olduğu memelilerin küçük, tüylü yaratıklar olduklarına ve en önemlisi gececil olduklarına inanıyor. Olasılıkla bir kazıcı olan bu canlı, muhtemelen böcek yiyordu, daha büyük olanları bitki de yemiş olabilir.

Sweetman şunları söylüyor: “Dişler delici, kesici ve yiyecek ezebilecek kapasitedeydiler, ileri bir türe aittiler. Ayrıca çok yıpranmış olmaları, ait olduğu canlının uzun süre hayatta kalabildiğini gösterir. Yaşam alanını yırtıcı dinozorlarla paylaştığı halde!”

Dişler, binlerce fosil içeren Swanage yakınlarındaki kayalıklarla kaplı alandan bulundu. Portsmouth Üniversitesi’nde yüksek lisans öğrencisi olan Grant, memeli kalıntılarını araştırdığını, ancak oldukça özel bir şey keşfettiğinin farkında olmadığını söyledi. Paleobiyoloji profesörü Dave Martill, dişlerin memelilere ait olduğunu doğrulamış, ancak Dr. Sweetman’a da göstermeye karar verdiler.

Profesör Martill şöyle anlatıyor: “Onlara mikroskopta baktık, bu alandaki 30 yılı aşkın tecrübeme rağmen, bu dişler bana farklı geldi ve meslektaşımız Dr. Sweetman’a göstermeye karar verdik ve bu alanda daha fazla uzmanlık kazanmak zorunda olduğumuzu anladık. Steve bağlantıyı derhal kurdu. En çok memnun olduğum şey, yolun henüz başında olan bir öğrencinin paleontolojide dikkate değer bir bilimsel keşif yapabildiğini söylemesi ve keşfini ve ismini bir bilimsel makalede yayımlayabilmesidir. Jurassic öyle bir dönem ki, her zaman yeni sırları açıklığa kavuşturuyor ve benzer bulguların hemen kapımızda olabileceğini düşünmemizi sağlıyor.”