Ana sayfa 132. Sayı Müzik çalışmak, yoğunlaşmayı artırıyor, kaygıyı azaltıyor

Müzik çalışmak, yoğunlaşmayı artırıyor, kaygıyı azaltıyor

725
PAYLAŞ

Çeviren: Ceyhun Ceyhan

Keman ya da piyano çalışan çocuklar Mozart’tan daha fazlasını öğrenebilirler. Vermont Tıp Üniversitesi’nin çocuk psikiyatrisi ekibi, müzikal çalışmaların çocukların dikkatlerini toplamalarına, duygularını kontrol etmelerine ve kaygılarını azaltmalarına yardımcı olduğunu keşfetti. Çalışmaları Journal of the American Academy of Child & Adolescent Psychiatry dergisinde yayımlandı.

Vermont Çocuk, Gençlik ve Aile Merkezi Müdürü ve psikiyatrı Prof. James Hudziak, meslektaşı Matthew Albaugh ve araştırma asistanı Eileen Crehan bu çalışmadan “Müzik enstrümanı çalmak ile beyin gelişimi arasındaki ilişkiye dair en büyük araştırma” olarak bahsediyor.

Araştırma Hudziak’ın çalışmalarıyla birlikte Ulusal Sağlık Enstitüsü Normal Beyin Gelişimi Manyetik Rezonans Görüntüleme (MRI) çalışması ile sürüyor. Bu çalışmanın verilerine göre ekip, yaşları 6 ile 18 arasındaki 232 çocuğun beyin taramalarını inceledi.

Çocukluk çağıyla birlikte beynin dış katmanı olan korteksin kalınlığı artıyor. MRI verilerinin önceki incelemelerinde Hudziak ve ekibi, herhangi teşhis edilmiş bir rahatsızlığı ya da zihinsel hastalığı olmayan sağlıklı çocuklarda bile dikkat bozukluğu, sinirlilik, kaygı ve depresyonu yansıtan beyindeki özel bölgelerde kortikal kalınlaşma ya da incelme tespit etti. Hudziak müzik eğitimi gibi herhangi bir olumlu faaliyette bulunarak korteksteki bu göstergelerin etkilenip etkilenmeyeceğini görmek istedi. Çalışma, Hudziak’ın gençlerin aileleri, öğretmenleri, arkadaşları, evcil hayvanları ve okuldışı etkinlikleri gibi psikolojilerine katkıda bulunan çevre etkilerini doğrulamak için oluşturduğu Vermont Aile Tabanlı Yaklaşım modelini de destekliyor. “Müzik, modelimdeki önemli bir bileşen” diyor Hudziak.

Araştırmacılar umdukları gibi, kontrol ve hareket koordinasyonu gerektiren müzik çalma etkinliğinin beyindeki motor kısımları değiştirdiğini keşfetti. Hudziak’a göre daha da önemlisi, beynin davranış düzeltici bölgelerindeki değişiklikler. Örneğin müzik alıştırması, korteksteki çalışma hafızası, dikkat kontrolü, organizasyon ve gelecek planlamasıyla ilgili bölümünün kalınlaşmasına etki ediyor.

Bir çocuğun müzikal geçmişinin beyindeki duygusal süreçlere ek olarak kısıtlama kontrolünde de önemli bir role sahip olan kortikal kalınlıkla alakalı olduğu anlaşıldı. Bulgular Hudziak’ın psikolojik rahatsızlıkları olan bir çocuğun keman çalmasının bir kutu ilaçtan çok daha faydalı olacağına dair hipotezini destekler nitelikte.