Ana Sayfa Bilim Gündemi Beslenme ile psikolojik durumumuz arasında bağlantı var

Beslenme ile psikolojik durumumuz arasında bağlantı var

Çoğu insan, psikolojik dalgalanmaları tetikleyen ve besin tüketiminde davranış değişimine neden olan stresli durumları deneyimlemiştir. Baylor Tıp Fakültesi’nde çalışma yürüten bir ekip, tüketim alışkanlıkları ile ruh hali arasında çapraz bir bağlantının olabileceğini düşündü. Araştırma sonucunda fare modellerinde, beslenme ve psikolojik durumun birbiri ile ilişkili olmasını sağlayan bir beyin bağlantısı keşfedildi.

Moleküler Psikiyatri Dergisi’nde yayımlanan bu bulgular, psikoloji ve metabolizma arasındaki bağlantıların açıklanmasına yardımcı olabilir ve gelecekte ortaya çıkma potansiyeli taşıyan sorunlar hakkında bilgi verebilir. Baylor Tıp Fakültesi’nde Moleküler ve Hücresel Biyoloji profesörü olarak çalışan Dr. Yang Xu, “Bu çalışma, Çin’de bulunan bir merkezde çalışan psikiyatrist Dr. Na Qu laboratuvarımı ziyaret ettiği sırada başlatıldı” dedi. Aynı zamanda beyin üzerinde araştırmalar yapan psikiyatrist Qu, depresyon ve diğer psikolojik bozukluklar ile obezite veya iştahsızlık gibi metabolizma değişiklikleri arasındaki ilişkiyi araştırdı. Bu ilişkinin nörolojik bir bağlantı içerip içermediğiyle ilgilenen Qu, bu durumu birkaç hastası üzerinde de gözlemledi.

Psikolojik durum, besin tüketiminde davranış değişimine neden olabiliyor.

Xu, Qu ve meslektaşları, kronik stresten dolayı depresyona giren farelerle çalıştı ve farelerin kilo verdiklerini gözlemlediler; daha sonra, hayvanlar depresyondayken aktiviteyi değiştiren nöronal bağlantıyı tanımlamak için birkaç teknik kullandılar. Baylor ve Texas Çocuk Hastanesi’nde USDA/ARS Çocuk Besleme ve Araştırma Merkezi’nde çalışan araştırmacı Xu, “Vücut ağırlığı ve beslenme alışkanlığının düzenlenmesi için gerekli olan, beynin ruh halinin düzenlenmesinde görev alan sayısız dopamin nöronuna sahip hipotalamustaki POMC nöronları ile beynin başka bir bölgesinde fiziksel bağlantıların olduğunu belirledik. Dopamindeki azalmanın depresyonu tetikleyebileceğini düşünüyoruz” dedi.

Beslenme ve psikoloji arasındaki fiziksel bağlantının yanı sıra, araştırmacılar ayrıca farelerde depresyon görüldüğünde POMC nöronlarının aktifleştiğini ve bu durumun dopamin salgılanmasının engellenmesine yol açtığını da keşfetti. İlginç bir şekilde araştırmacılar, beslenme ve ruh halini bağlayan nöronal bağlantıyı yok ettiklerinde fareler kilo aldılar ve daha az depresyona girdiler. Xu, “Bir kronik stres biçiminin, metebolizma ve beslenme alışkanlığını düzenlediği bilinen bir hücre populasyonunda başladığını keşfettik. Ayroca bu durum, psikolojideki kritik göreviyle bilinen bir grup nöronda bir bağlantıyı da tetikliyor. Beslenmenin stresi tetikleyen aktivasyonu, dopamin üreten nöronların yok olmasına sebep oldu” açıklamalarında bulundu. Daha fazla araştırmaya ihtiyaç duyulmasına rağmen Xu, Qu ve meslektaşları bulgularının insanlarda gözlemlenen metabolizma değişiklikleri arasındaki bağlantıları açıklayabilecek ve gelecekte yeterince çözümler üretebilecek yeni bir biyolojik temel sağlandığını ileri sürüyorlar.

Kaynak: https://medicalxpress.com/news/2019-09-brain-circuit-mood-response-stress.html

Önceki İçerikBilimin Öncüleri: John Dalton (1766-1844)
Sonraki İçerikArkeoloji neden başlamıştır?