Ana Sayfa Bilim Gündemi Sincaplar güvenli bir ortamın ipuçlarını da kuşlardan sağlıyor!

Sincaplar güvenli bir ortamın ipuçlarını da kuşlardan sağlıyor!

Boz sincapların (Sciurus carolinensis) ve bazı ötücü kuşların ortak düşmanları kızıl kuyruklu şahinlerdir; bu yırtıcı kuş tarafından avlanırlar. 4 Eylül’de Plus One’da yayımlanan bir çalışma, sincapların tetikte olma hallerini, kuşların uyarı seslenişlerinin yanı sıra, dinlenirken çıkardıkları cıvıltıları içeren “kuş gevezeliklerine” de dayanarak değiştirdiğini savlıyor.

Oberlin Koleji’nden biyolog Keith Tarvin öncülüğündeki ekip, Ohio- Oberlin’deki parklarda ve yerleşim alanlarında 67 boz sincaba, kızıl kuyruklu şahinlerin ses kayıtlarını çaldı. Boz sincaplar, şahin kayıtlarını takip ederken; kuş cıvıltıları ya da kuş cıvıltıları içermeyen ortam sesleri de dinliyorlardı. Şahin çağrısı dinletildikten sonra kuş sesleri duyan sincapların kaçma ya da yerde donup kalma gibi dikkat hallerinde hızlı bir düşüş oldu. Guardian’dan muhabirlerin belirttiğine göre yukarılara da daha az baktılar. Talvin, NPR’ye, “Boz Sincapların duyduğu diğer kuşlardan gelen cıvıltılar, kuşların oldukça güvende hissettiklerini açıkça gösteren bir ipucu ya da mesaj taşıyordu. Anlaşılan sincaplar da, çevrenin nispeten güvenli olduğu anlamını çıkarıyorlardı.”

Sincapların kuşların uyarı çağrılarını duyduktan sonra davranışlarını ayarladıkları biliniyordu; ama yeni çalışma ilk kez, sincapların uyarı içermeyen kuş seslerinden de yararlandıklarını gösteriyor. Liverpool Üniversitesi’nde evrimsel ekolog olan, çalışma dışından Jakob Bro-Jorgensen, Guardian’a şöyle söylüyor: “Çalışma, hayvanların, ilk bakışta ilgisiz görünen ipuçlarını dahi kullanarak çevrelerinden nasıl bilgi toplayabildiğine dikkat çekiyor. İnsan faaliyetlerinin doğal ses ortamlarına olan yaygın etkisinin, vahşi yaşamın hayatta kalırlığını düşünmediğimiz şekilde tehlikeye atabileceği konusuna da ilgi uyandırıyor.”

Kaynak: The Scientist, https://www.the-scientist.com/news-opinion/squirrels-listen-to-birdsong-for-safety-cues-66393

Önceki İçerikTravma sonrası stres bozukluğu ne demektir? Nasıl meydana gelir? Tedavisi nedir?
Sonraki İçerikBilim ve Gelecek tüm yayınlarıyla Büyükçekmece Kitap Günleri’nde!
İÜ Eczacılık Fakültesi mezunu. Eczacı ve popüler bilim yayıncısı. Başta Bilim ve Ütopya ile Bilim ve Gelecek olmak üzere, #tarih, Roman Kahramanları, Papirüs, Aydınlık, Cumhuriyet Kitap Eki, Radikal Kitap Eki gibi dergilerde çok sayıda yazısı, söyleşisi ve çevirileri yayımlandı. "Savaş Emek Kitabı - Gel Ey Seher" adlı biyografik bir nehir söyleşi kitabı ve "Hayal Hızı Çetesi İnsanın Atasını Arıyor" adlı bir çocuk kitabı bulunuyor.