Ana Sayfa Bilim Gündemi Canlılar arasındaki kolektif yaşam ve grup davranışı, 480 milyon yıl önceye dayanıyor

Biliminsanları 480 milyon yıl önce yaşadıkları bilinen bir tür eklembacaklı olan Fas Ampyx türünün fosillerini incelediler ve bu canlı fosillerinin aynı yönde yerleşmiş bir konumda olduklarını gördüler. Araştırmacılar, bu durumun tekrar halindeki çevresel rahatsızlık durumlarından kaynaklanmış olabileceğini ve bu canlı türünün bu nedenle kolektif yaşam davranışı gösteriyor olabileceğini söylüyor.

Eski dönemlerde yaşamış olan hayvanların anatomisi hakkında pek çok şey biliyor olsak da, onların davranışları konusunda hiçbir şeyden bu kadar emin değiliz. Peki grup davranışı günümüze yakın bir süreçte mi ortaya çıktı yoksa daha ilkel dönemlerde de var mıydı? Bu soruyu yanıtlamak isteyen uluslararası biliminsanlarından oluşmuş ekip, Fas Ampyx trilobitlerini inceledi. Bu örnekler, 480 milyon yıl önce yaşamış olan bu canlı türünün fosilleriydi. Trilobitler, muhtemelen fırtınalar sırasında birbirlerine yakın teması koruyarak, hepsi aynı yöne doğru yön almış bir pozisyonda fosilleştiler.

Bu gözlemi Kuzey Amerikan Dikenli Istakozları gibi canlıların davranışlarıyla karşılaştıran biliminsanları, bu canlıların fırtına gibi döngü halindeki çevresel rahatsızlıklara ve üreme ile ilgili kimyasal sinyallere cevap olarak böyle bir toplu davranış sergilemiş olabileceklerini ortaya çıkardı. Bu örnek, grup davranışının eskiye dayanan kökeninin anlaşılması açısından oldukça önemli. Bu çalışma grup davranışının, ilk hayvanlarda çevresel strese karşı dayanıklık ve üreme şansının artışı gibi evrimsel avantajlar sağlamış olduğunu da göstermektedir.

Kaynak: https://www.sciencedaily.com/releases/2019/10/191017114948.htm

Önceki İçerikAstronomide uzaklıklar nasıl ölçülür?
Sonraki İçerikBilim ve Gelecek’ten yeni baskı kitaplar