Ana Sayfa Bilim Gündemi Satürn’ün uydusu Titan’ın jeolojik haritası çıkarıldı

Satürn’ün uydusu Titan’ın jeolojik haritası çıkarıldı

NASA’nın Cassini isimli uzay aracından gelen verileri değerlendiren biliminsanları, Satürn’ün uydusu Titan’ın jeolojik haritasını çıkardı. Bu haritalama ile Satürn’ün dev uydusunun tarihinin ve evriminin anlaşılmasında önemli bir yol kat edileceği düşünülmekte.

Johns Hopkins Üniversitesi’nden Ralph Lorenz, “Bu jeolojik haritalama Titan’ın şaşırtıcı karmaşıklığını anlamamıza yardımcı oluyor” açıklamalarında bulundu. Harita, 2004-2017 yılları arasında toplanan veriler ile kızılötesi ve radar görüntülerinin birleşimi ile oluşturuldu. Titan’ın önceki çalışmalarda elde edilen yüzey görüntüleri kullanılmadı çünkü Titan, kalın ve puslu bir atmosfere sahip. Bu nedenle yüzeyinin görünümü netlikle elde edilemiyordu.

Verileri inceleyen biliminsanları görüntüleri şerit şerit ayırarak bir haritalama yaptı. NASA’da çalışma yürüten jeolog Rosaly Lopes, bu haritalama kullanılarak Titan’ın arazi yapısının da anlaşılabileceğini ifade ediyor. Lopes, Titan’daki arazi türlerinin dağılışında enlemin önemli bir faktör olduğunu ve Dünya’daki enlem sistemini Titan’a uyarlarsak, kum tepelerinin ekvatorun hemen yanında bulunduğunu, ovaların çoğunlukla orta enlemlerde yer aldığını ve göllerin de büyük oranda kutuplarda bulunduğunu ifade etti. Bu durumun metan yağışındaki değişimlerle ilgili olduğu düşünülüyor. Kutuplar göl oluşturmak için yeterince yağış alıyor ancak ekvator, daha kuru kalıyor ve orta enlemler de göl oluşumu için çok kuru ancak ova oluşumu için yeterince nemli bir ortam sağlıyor.

Ekibin çalışmaları Nature Astronomy isimli dergide yayınlandı. Lopes, Titan’ın önemini vurgulayarak “Titan’a, ‘Güneş Sistemi’nin Dünyası’ diyoruz çünkü Dünya’nın sahip olduğu jeolojik sisteme benzer bir yapıya sahip” açıklamalarında bulundu.

Kaynak: https://cosmosmagazine.com/space/first-full-map-of-titan-assembled

Önceki İçerikİnsansılar alet yapabiliyor muydu?
Sonraki İçerikGünün Fotoğrafı: İlk modern kuş türüne bakış