Ana sayfa Bilim Gündemi Atomlar parçalanırken armut biçimi alıyor

Atomlar parçalanırken armut biçimi alıyor

1931

Çeviren: Gülseli Kırgıl

Avustralya ve Japonya’da çalışma yürüten araştırmacılar, nükleer fisyon olarak bilinen parçalanma sırasında atom çekirdeklerinin armut biçimi aldığını keşfetti. Buna göre atom çekirdekleri parçalanırken, bir uçlarından yuvarlak bir şekil alıyorlar ve diğer uçlarından boyuna uzuyorlar.

Nature dergisinde yer alan çalışma çıktıları, çevremizdeki her şeyi oluşturan atomların nasıl parçalandıklarını açıklıyor. Böylelikle nükleer enerji santrallerinde enerji üretiminin daha iyi tasarlanmış mekanizmalarla gerçekleştirilebileceği de düşünülmekte.

Avustralya Üniversitesi’nde çalışma yürüten Cedric Simenel, “Biliminsanları uzun zamandır fisyon olayının çekirdek yapısında meydana getirdikleri etkileri tahmin edebiliyorlardı ancak gerçekte tam olarak neyin gözlemlendiği açıklanamıyordu” dedi ve ekledi: “Simülasyonlarımız, çekirdek kırılmadan önce deformasyonun gerçekleştiğini ve bir noktadan uzama meydana gelirken başka bir noktadan da armut biçimi alındığını ve parçalanmanın başladığını ortaya koydu.”

Çekirdeğin kendiliğinden parçalanmasıyla oluşan fisyon, nükleer enerjiyi açığa çıkarır. Bu süreç, özellikle de yıldızların patlamasında veya nötron yıldızlarının çarpışması gibi şiddetli kozmik olaylarda da gözlenir. Ancak çekirdek yapısının nasıl parçalandığı, parçalanırken nasıl bir form aldığı şimdiye kadar bilinmiyordu.

Büyük çekirdek yapısına sahip olan atomlar, eşit sayıda proton ve nötrona sahip olacak parçalar halinde bölünmez. Yeni çalışma bu durumun nasıl oluştuğunu açıklamaya yardımcı oluyor. Çalışmada kullanılan simülasyonlar, çekirdeklerin kırılma anına gelene kadar gerildiği ve doğal küresel şekilde değil armut biçimi alarak parçalandığını göstermekte.

Çalışmanın yürütücülerinden olan Simenel, araştırmanın önemine dikkat çekerek “80 yıllık bir soruya yeni bir yanıt üretmek sevindirici” açıklamalarında bulundu.

Kaynak: https://cosmosmagazine.com/physics/things-go-pear-shaped-when-you-split-the-atom