Ana Sayfa Bilim Gündemi Yıldızlarda gerçekleşen patlamalar, ötegezegenlerdeki “yaşanılabilir bölgeleri” etkiliyor

Güneş Sistemi’nin dışındaki yıldızların yörüngesinde bulunan ötegezegenlerin keşfi, modern astronominin tarihindeki en önemli gelişmelerden biri olmuştur.

Bazı ötegezegenler, yüzeylerinde sıvı haldeki suyu tutabilmeleri ve yaşam barındırma potansiyeline sahip olmaları açısından “yaşanılabilir bölge” kavramına uygun alanlar taşıyor gibi görünmekte. Bununla birlikte yörüngesinde bulunduğu konakçı yıldızına oldukça yakın bir konumda bulunan bir ötegezegen, bu yıldız patlamaları yoluyla yayılan radyasyona karşı oldukça hassas durumdadır. Biliminsanları gerçekleştirdikleri yeni çalışmada, yıldızların ötegezegenlere etkisine odaklandı.

Uzay bilimleri alanında çalışma yürüten biliminsanı Dimitra Atri, “yaşanılabilir bölgeler” içerisindeki tüm ötegezegenlerin yaşam için eşit derecede olanak sağlamadığını belirtti. Yıldızlara yakın konumda bulunan ötegezegenler, atmosferinde veya yüzeyinde koruyucu bir mekanizma bulunmaması durumunda yaşanılabilir koşulları bozma etkisi taşıyabilecek radyasyon yayan patlamalara maruz kalırlar. Bu patlamalar, ötegezegenlere yakın konumda bulunan yıldızlarda gerçekleşir. Bu çalışmada bir gezegenin manyetik alan gücünün ve atmosferinin bu patlamalardan korunmada sahip olduğu role de odaklanılmıştır. Biliminsanları, yıldızlarda gerçekleşen patlamaların gezegenlerin yüzeylerindeki radyasyon seviyesini aniden arttırabileceğini ve gezegenlerde yaşamı bozucu etki yaratabileceğini ortaya çıkardı.

Çalışmanın yürütücülerinden olan Atri, “Güneş Sistemi’nin içerdiği gezegenleri ve ötesini keşfimiz devam ettikçe, bu gezegenlerin yaşamı destekleme yeteneğine sahip olup olmadıklarını keşfetme isteğimiz artıyor. Bu alanda yapılan çalışmalar yoluyla sağlanan ilerleme, yıldızlarda gerçekleşen olaylar, radyasyon düzeyinin artışı ve gezegenlerin yaşanılabilirliği arasındaki ilişkiyi anlamamızı sağlayacaktır” açıklamalarında bulundu.

Kaynak: https://phys.org/news/2019-12-exoplanets-habitable-stars-flares.html

Önceki İçerikPenguenler, tahmin edilenden daha önce evrimleşmiş olabilir
Sonraki İçerikCüce Gezegen nedir?