Ana Sayfa Bilim Gündemi Bitkilerin dayanıklı ve esnek yapısı nasıl oluşur?

Bitkilerin dayanıklı ve esnek yapısı nasıl oluşur?

Sahip oldukları selüloz lifleri, bitkilerin yapısal olarak desteklenmesine ve karbon atomlarının depolanmasına olanak sağlar. Biliminsanları, bitkilerin selüloz liflerinin düzenini nasıl sağladıklarını ortaya çıkardı.

Konuya ilişkin olarak yapılan önceki çalışmalarda, mikrotübül adı verilen yapıların selüloz üretiminin düzenlenmesinde önemli bir role sahip olduğu raporlanmıştı. Bu yapılar hücre zarı boyunca hareket eden selüloz lifleri ile ilişkili olan selüloz sentezleyen kompleksleri (CSC’ler) üretime teşvik eder. Ancak mikrotübüller çıkarıldığında söz konusu kompleksler çalışmaya devam ederler. Bu durum, selüloz sentezleyen kompleksler ile ilişkili olan başka bir mekanizmanın varlığını gösterir.

Current Biology portalında yayınlanan çalışmada CSC’leri bağımsız olarak yönlendirebilen bir sistemin varlığına dikkat çekildi. Bu sistemde CSC’ler, karıncalardaki kimyasal izleri izleme benzeri bir işleve sahip ve selülozun izlerini takip ederek selüloz liflerinin düzenlenmesinde etkili.

Araştırma sonucu elde edilen bulgular bitkilerin selüloz liflerinin düzenlenmesinde etkili olan ikili bir sistemin varlığını ortaya koydu. İkili rehberliğe sahip olmak hücre duvarlarının büyümesine ve böylelikle güçlü bir yapının oluşmasına izin veriyor, esnekliğin sağlanmasında etkili oluyor.

Çalışmanın yürütücülerinden Dr. Jordi Chan, “Bulgularımız, bitkilerin kendilerini nasıl inşa ettiklerini açığa çıkarıyor. Araştırmamız ürün verimliliğinin artırılması ve çevre koruma açısından yeni metotların oluşumunu sağlayabilir” açıklamalarında bulundu.

Kaynak: https://phys.org/news/2020-02-built-strong-responsive.html

Önceki İçerikKader mi, doğa yasaları mı?
Sonraki İçerikUnutmanın sinirsel mekanizmalarına yolculuk…