Ana Sayfa Bilim Gündemi Fosil dişler, soyu tükenmiş insan türlerinden kalan en eski genetik materyali ortaya...

Fosil dişler, soyu tükenmiş insan türlerinden kalan en eski genetik materyali ortaya çıkardı

Biliminsanları, İspanyol mağara fosilleri üzerinden bilinen ve Homo antecessor olarak isimlendirilen gizemli bir soyu tükenmiş türün, insan evrimi soyağacındaki asıl yerini netleştirmeye yardımcı olan diş minesinden bugüne kadar elde edilebilmiş en eski insan genetik materyali elde ettiler.

Araştırmacılar, Kuzey İspanya’daki Atapuerca Köyü yakınlarında keşfedilen 800.000 yaşındaki Homo antecessor azı dişinden ve Gürcistan’ın Dmanisi kasabası yakınlarında bulunan bir diğer soyu tükenmiş insan türü Homo erectus‘a ait 1,77 milyon yaşındaki azı dişinden genetik materyalleri elde ettiklerini söylediler.

Zamanla yaşanan kimyasal bozulma nedeniyle DNA barındırması mümkün olmayan çok yaşlı fosillerden genetik materyal bulabilen palaeoproteomik adı verilen bir yöntem kullanarak fosilleşmiş dişlerden tarih öncesi proteinleri çıkardılar.

Nature dergisinde yayımlanan projenin baş yazarı, Kopenhag Üniversitesi’nden moleküler antropolog Frido Welker, “Protein dizilimleri genomlarımızdaki DNA dizilimleriyle belirlenir ve dolayısıyla bu tarih öncesi protein dizilimleri bazı evrimsel bilgiler sağlar. Daha önce de 2 milyon yaşındaki hayvan fosillerinden dahi tarih öncesi proteinleri çıkarabileceğimizi göstermiştik” diyor.

Şimdiye değin soyu tükenmiş bir insan türünden alınan en eski genetik materyal, 420.000 yıl öncesine tarihlenmişti.

Araştırmacıların ifadelerine göre, türümüzün ve soyu tükenmiş insan türlerinin daha güncel olan verileriyle kıyaslandığında, Homo antecessor genetik materyali daha aydınlatıcı bir konumda.

Bulgular gösterdi ki Homo antecessor, evrimsel çizgide Homo sapienslere ve soyu tükenmiş iki kuzenine, Neanderthallere ve daha az bilinen Denisovanlara, evrilen son ortak atayla yakından ilişkiliydi.

İspanya’daki İnsan Evrimi Araştırmaları Ulusal Merkezi’nde paleoantropolog olan ve araştırmanın eş-yazarı José-María Bermúdez de Castro, “Araştırma gösteriyor ki Homo antecessor, muhtemelen bir milyon yıl önce Güneybatı Asya’da, özellikle Levant Koridoru’nda (Orta Doğu’da), beliren yeni insanlığın gelişiminde bir basamak olabilir” diyor. “Bu bölge, yeni türlerin ortaya çıkışını koşullayan, buzul çağlarda, biyoçeşitliliği besleyen önemli bir sığınaktı” diye ekliyor.

Analiz edilen diş 2003’te bulundu ve erkek bir bireye aitti. Homo antecessorun birçok yönü henüz bilinmiyor. Araştırmacılar palaeoproteomik (yönteminin), iskelet fosillerinin şekli ve fiziksel yapısının incelenmesiyle elde edilen bilgiyi çoğaltarak, insan evriminin deşifresine yardım edebileceğini belirtiyor.

Türümüz ilkin Afrika’da, yaklaşık 300 bin yıl önce belirdi. Biliminsanları, Homo sapiensleri, Denisovanları ve Neanderthalleri üreten soy ağacının doğrudan atalarını içeren insan ailesi ağacının büyük resmini ortaya çıkarmaya çalışıyor. Welker, “Moleküler veri, bağımsız bir evrimsel bilgi kaynağı sağlar” diyor.

Kaynak: https://uk.reuters.com/article/us-science-genetics-idUKKBN21O2T7

Önceki İçerikBilim ve Gelecek, “Bilimsel Devrimin Köşe Taşları” dizisini tüm okurların erişimine açıyor
Sonraki İçerikBilim ve Gelecek’in “GÜNDEM COVID-19” yayınları başladı!
Etnolog Dr. - KHK'yla ihraç edilen barış akademisyeni