Ana Sayfa Bilim Gündemi Kalp hastalıklarının tedavisinde yeni umut

Kalp hastalıklarının tedavisinde yeni umut

Dünya çapındaki ölümlerin ilk sıradaki nedenlerinden olan kalp hastalıklarının tedavisinde etkili bir yöntem arayan biliminsanlarının yeni çalışması, bu hastalıkların tedavisi için dönüm noktası olabilir.

İngiltere’deki Cambridge Üniversitesi’nden araştırmacılar, hayvan deneyleri sırasında vücudun diğer bölgelerinde kanserleşmeyi teşvik eden fakat kalpte yenilenmeyi sağlayan bir geni raporladı. Söz konusu çalışma önemlidir, çünkü yetişkinlerin kalplerindeki hasar genellikle kendiliğinden onarılamaz. Mevcut tedaviler ise kalpteki hasarı tersine döndürmez, sadece hasarın artışını yavaşlatır.

Ayrıca Nature Communications’ta yayınlanan makalenin başyazarı Catherine Wilson çalışmanın, kalp kanserinin neden oldukça nadir olduğunu da açıklayabileceğini belirtiyor.

Kanserleşme, hücreler kontrolsüz bir şekilde çoğalmaya başladığında gelişir. Myc geni, bu süreçte anahtar bir role sahiptir. Pek çok araştırma Myc genini, kanser tedavisi için kontrol altına almaya odaklanmıştır. Wilson ve ekibi, deneysel aşamada Myc genini aktif hale getirdikleri farelerde karaciğer ve akciğerlerin de aralarında bulunduğu organlarda kanserleşme gördüler. Bu organlarda birkaç gün içerisinde yüksek miktarda hücre çoğalması yaşandı. Ancak farelerin kalbinde kanserleşme yaşanmadı.

Her iki genin aktivitesinin adından yetişkin fare kalbi. Yeşil bölgeler yeni hücre oluşumunu gösterir.

Biliminsanları, kalp kası hücrelerinde Myc aktivitesinin başka bir genin aktivitesine bağlı olduğunu buldular. Buna göre kalpteki Myc güdümlü aktivite, Ccnt1 geni tarafından üretilen Cyclin T1 proteininin seviyesine bağlıdır. Ccnt1 ve Myc genlerinin aktivasyonu birlikte gerçekleşmeye başladığında, kalp hücreleri çoğalmaya başlıyordu. Wilson, “İki gen, yetişkin farelerin kalp kası hücrelerinde yüksek düzeyde anlatım yaptığında bu bölgede yeni hücrelerin üretimi gerçekleşti. Kalp kası hücrelerinin sayısında büyük bir artış yaşandı” açıklamalarında bulundu.

Kalp krizinin ardından yetişkin bir insanın kalbinde geri dönüşümsüz hasarlar meydana gelebilir, bir milyar kalp hücresi yitirilebilir. Hücre kayıpları kalbin gücünü azaltır, kalp yetmezliğine ve ölüme neden olabilecek bir süreç başlayabilir. Araştırmacılar, kalp hastalığının tedavisi için gen terapisinin kullanılabileceğini düşünüyorlar.

Wilson, “Kalpteki Myc ve Cyclin T1 aktivitesini artırmak için, kısa süreli değiştirilebilir teknolojiler kullanmak istiyoruz. Böylelikle kanser gelişimine neden olabilecek herhangi bir genetik ayak izi bırakmayacağız” dedi.

Kaynak: https://cosmosmagazine.com/biology/cancer-gene-could-help-repair-hearts