Ana Sayfa Astronomi Karanlık maddenin gizli dilini açığa çıkarmak

Karanlık maddenin gizli dilini açığa çıkarmak

Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati

Evrende standart madde ile karanlık madde sürekli birbiriyle irtibat halinde, sahip oldukları henüz aydınlatılamayan bir dil aracılığıyla birbirlerinin varlığından haberdarlar. Bu “sohbet” ise kütleçekimsel kuvvet aracılığıyla gerçekleşiyor gibi görünüyor ancak bu tanım dahi yaşanan olayları tümüyle açıklamaya yetmiyor. İtalya’nın Trieste kentinde bulunan Uluslararası Gelişmiş Çalışmalar Okulu(Scuola Internazionale Superiore di Studi Avanzati; SISSA) biliminsanlarının Astrophysical Journal dergisinde yayımladıkları çalışma, iki madde arasındaki etkileşimlerin kapısını aralamayı hedefliyor. Çalışmanın yazarlarından doktora öğrenc,s, Giovanni Gandolfi ile danışmanları Andrea Lapi ve Stefano Liberati, “minimal olmayan çiftlenim(non-minimal coupling)” olarak adlandırdıkları yeni bir teorik etkileşim şekli öneriyorlar ve bu etkileşim aracılığıyla karanlık madde, standart “baryonik” maddeyi kütleçekimsel olarak etkileyebiliyor. Hipotezlerini binlerce gökadaya ait gözlemsel verilerle sınayan biliminsanları, minimal olmayan çiftlenimin karanlık maddenin doğasını anlamak için kilit rol oynuyor olabileceğini düşünüyorlar.

Standart maddeyle yaşanan “danışıklı dövüş”, “Kozmik İskele”
“Karanlık madde evrenin her yerinde ve evreni bir ‘kozmik iskele’ misali birbirine bağlıyor.” diyen araştırmacılar, karanlık maddenin önemli olduğu kadar gizemli yanının da altını çiziyorlar. Bu gizemin en büyük sebebi karanlık maddenin standart  madde olan baryonlarla etkileşiminden hiçbir ayak izinin bulunamıyor oluşu. Bu etkileşim halen biliminsanları tarafından tümüyle anlaşılmış değil hatta kimi kuramsal fizikçinin elimizdeki kütleçekimsel modelleri sorgulamasına sebep oluyor. Peki ya karanlık madde, normal madde ile bizim alışık olduğumuz etkileşim şekillerinin dışında bir biçimde etkileşiyorsa? Araştırmacılar bu sorunun peşinden gittiklerini söylüyorlar.

Karanlık maddeyi evrensel olarak tahayyül etmek
Bu yeni çalışma, karanlık madde gibi modern bilimin en büyük yanıtlanmayan sorularından birine öncekilerden daha farklı bir çözüm önerisi sunuyor. Çalışmayı yapan biliminsanlarına göre sorunun yanıtı, standart maddeyle karanlık maddenin uzay zamanı aynı biçimde algılayamayışında saklı. Aynı uzay-zaman düzlemi üzerinde uzay ve zamanı farklı algılmayı sağlayan bir tür etkileşim olarak tanımladıkları “minimal olmayan çiftlenme” olayının, deneysel olarak doğrulanabilirliğinin altını çizmekteler. Ayrıca biliminsanları, hiptezlerinin -başka karanlık maddenin yapısı üzerine yapılan öneriler gibi- “yeni bir egzotik fizik” olmadığını, elimizdeki modern fizik araçlarıyla açıklanabilirliğinin ikna ediciliğini arttırdığını belirtmekteler.

Parlak gelecek
Karanlık madde alanının geleceğini parlak olduğunu belirten makalenin yazarları, yeni çalışmalar ve yeni gözlemler sayesinde insanların karanlık madde ve evrenin sırlarını çözmeye yaklaşacağını belirtiyorlar ve karanlık maddenin gizeminin minimal olmayan çiftlenmede gizli olduğunu iddia ediyorlar.

Kaynak