Bu ülkede, evrim konusu hâlâ anlaşılamamışsa, yaratılış aldatmacası biyoloji derslerinde tartışılıp kendisine çok sayıda taraftar buluyorsa, tartışma fen bilimlerini çoktan aşmıştır. Bu aldatmacıyı kabullenen ve savunan bilinci tartışmak gerekir. Bu çerçevede, eğitim sistemimiz masaya yatırılmalıdır. Eğitim sisteminin “neresi doğru ki?” deyip işin içinden çıkamayız. Elbette ki eğitim sistemimiz faktörlerden sadece biridir. Fakat eğitim sürecinde oluşan […]
Satranç ve diyalektik
İtiraf etmek gerekirse, bu satırların yazarı usta, turnuvadan turnuvaya koşan bir satranç oyuncusu değildir. Zaman zaman satranç oynayan, bu oyunu seven ve satranç yazınını takip edebilecek bilgi birikimine sahip olan biridir sadece. Bu bağlamda, klasik anlamda bir satranç köşesi (güncel olaylar, ustalarca analiz edilmiş oyunlar ve satranç soruları) hazırlamak bilgi ve yetenekleri dahilinde olsa da, hiç yapılmamış parlak analizler yapmak ve yeni devam yolları önermek ya da buna kalkışmak haddini aşmak olacaktır. Ancak şöyle bir tezi de vardır: Ülkemizde metafizik düşünce bu kadar yaygınsa ve çoğu insan yaşama dair en ufak bir çözümleme çabası içine girmiyorsa bunun tartışılması gerekir. “Giderek muhafazakârlaşıyor muyuz?” gibi sorular yetersiz, “göbeğini kaşıyan adam” türünden benzetmeler yersizdir.