Ana Sayfa Dergi Sayıları 129. sayı HIV virüsününün silahına yakından bakabildik!

HIV virüsününün silahına yakından bakabildik!

Araştırmacılar, virüslere karşı aşı üretmeye yönelik önemli bir adım olarak HIV virüsünün bağışıklık sistemimizi yenmesini sağlayan “sürekli değişen proteinini” ilk kez yüksek çözünürlükte incelemeyi başardı. HIV virüsü, hücrelerimizi enfekte etmek için kullandığı proteinin sürekli değişmesi sebebiyle, bağışıklık sistemimizi yenme ve potansiyel aşıları engelleme konusunda çok iyidir. Biliminsanları örtüyü kaldırıp, “yüzey uç proteinini” açık bir şekilde görmenin ilk kez bir yolunu buldu.

ABD Ulusal Sağlık Enstitüsü, Weill Cornell Medikal Üniversitesi ve Yale Üniversitesi’nden araştırmacılar tarafından yapılan led (ışık yayan diyotlar) çalışması, hareketin yüksek çözünürlüklü görüntüsünü ve HIV virüsünün hücrelere bağlanmak için kullandığı bu uç proteinlerin tam yapısını gösterdi. Sonuçlar Science ve Nature’da aynı anda yayımlandı.

Yale Üniversitesi’den Science gazetesinin kıdemli yazarı bir basın açıklamasında, “Artık bu füzyon mekanizmasının nasıl çalıştığını görebiliyoruz ve genel anlamda bu füzyon (birleşme) grip ve Ebola virüslerinde de aynı yöntemle çalışır” şeklinde konuştu.

Araştırma, her bir uç proteinin üç dizi gp120 ve gp41 adlı moleküllerden oluştuğunu ortaya çıkarttı. Ve biliminsanları bu uç proteinlerin şeklinin hücrelere bağlanmadan önce ve bağlandıktan sonra değiştiğini tespit etti.

Araştırmacılara göre HIV virüsünün hücrelere bağlanıp proteini enfekte etmesi için uç proteinin “açık durumda” olması gereklidir. Fakat, bu protein kapalı durumda olduğunda antikorlara karşı daha az göze çarpar. Bu yüzden de uç proteinler bağışıklık sistemi tarafından fark edilmeyi önlemek için sadece son aşamada açılır.

Çalışmanın Yale Üniversitesi Tıp Okulu ayağından, HIV uzmanı Dr. Walther Mothes,

“HIV uç proteinin bu kapalı konfigürasyonunun (biçim) yapısı ve hızlı açılmalarının tespiti ilaç ve aşı için ileriye yönelik büyük bir adımın ifadesidir” diyor. Araştırma, kimi AIDS hastalarında gelişen bir antikor çeşidine de açıklama getirmiş: “Aynı zamanda araştırma, çok az AIDS hastasında keşfedilen ve hastalığa karşı koruma sağlayan nadir bir antikor çeşidinin var olmasının sebebini açıkladı. Bu antikorlar, uç proteini kapalı durumda tutar ve virüsün yayılmasını engeller” diyor Mothes.

Çalışmanın basın açıklamasında ise şöyle deniyor: “Hepsi birlikte ele alınırsa, biliminsanlarına göre bulgular, bağışıklık sisteminin virüsü etkisiz hale getirebilmesini sağlayan etkili bir aşının uç proteinin temel haline ve füzyon (birleşme) öncesi yapısına göre olması gerektiğini gösteriyor. Artık, konfigürasyonun atomik yapısını bilmek araştırmacılar için aşının bileşenleri gibi parçaların tasarlanmasında ve manipüle edilmesinde bir araçtır.”