Ana Sayfa Bilim Gündemi Memelilerin okyanus kenarındaki yaşamının en eski kanıtları keşfedildi

Memelilerin okyanus kenarındaki yaşamının en eski kanıtları keşfedildi

Okyanus kenarında gezindiği düşünülen Coryphodon adlı canlılara ilişkin bir görselleştirme. Görsel kaynağı: Anton Wroblewski.

ABD’den araştırmacılar, Amerika’nın bir eyaleti olan Wyoming’de bir kilometreden daha uzun bir alana alabildiğine uzanan fosilleşmiş ayak izlerini ortaya çıkardı. Bu keşif, memelilerin okyanus kenarında gezindiğinin en eski kanıtı olarak görülüyor. Bu ayak izlerinden oluşan yollar, günümüzde kıyıdan yüzlerce kilometre uzakta yer almaktadır. Fakat araştırmacılar, aynı bölgeden elde edilen fosilleşmiş bitki ve polen örneklerini kullanarak ayak izlerini 58 milyon yıl öncesine, yani bölgenin kıyıya yakın bir lagün olduğu döneme tarihlendirdi.

Günümüzde sert bir form kazanarak kumtaşına dönüşen eski gelgit düzlüklerinde birkaç iz takımı bulunmaktadır. Bu izler iki farklı hayvana aittir: Beş parmaklı ayak izlerinin Coryphodon adlı su aygırı benzeri, yarı suda yarı karada yaşayan büyük bir memeli tarafından yapıldığı düşünülüyor; dört parmaklı ayak izleri ise fosil kayıtlarındaki hiçbir hayvanla eşleşmedi. Fakat dört parmaklı ayak izlerinin, bu çağda var oldukları henüz tanımlanamamış olan toynaklı memeli türlerine ait olabileceği düşünülüyor.

Scientific Reports‘ta yayınlanan makalenin yazarlarından Anton Wroblewski, “Ayak izleri gibi izlerin fosilleşmiş formları, organizmalar ve çevreleri arasındaki etkileşimlere ilişkin kayıtlar içerir ve vücut fosillerinin tek başına sağlayamayacağı bilgiler sunar. Bu çalışmadaki iz fosilleri, büyük gövdeli memelilerin, dinozorların neslinin tükenmesinden yalnızca sekiz milyon yıl sonra deniz ortamlarını düzenli olarak kullandığını gösteriyor” açıklamalarında bulundu.

66 milyon yıl önce gerçekleşen Kretase-Tersiyer yok oluşu, çoğunluğunu dinozorların ve sürüngenlerin oluştuğu çok sayıda türü yeryüzünden sildi ve daha sonrasında memeliler çoğalıp Dünya çapında yayıldı. Wroblewski, fosilleşmiş izlerin, Paleosen dönemine tarihlenen, ABD’de bulunan ilk memeli hayvan izleri olduğunu belirtiyor.

Peki, bu eski memeliler deniz kenarında neden toplandı? Araştırmacılar, bu canlıların, modern memelilerle aynı nedenden dolayı okyanusa doğru çekildiklerini düşünüyor. Bu nedenler arasında avcı türlerden ve bazı böcek türlerinden korunma, göç ve bazı minarellere erişim olabilir.

Kaynak: COSMOS MAGAZINE