Ana Sayfa Bilim Gündemi Ormanların değişim direnci azalıyor, uydu verileri kanıtlıyor

Ormanların değişim direnci azalıyor, uydu verileri kanıtlıyor

İtalya, Fransa ve ABD’deki kurumlardan üyelerden oluşan küçük bir araştırma ekibi, dünyadaki çoğu ormanın küresel ısınma nedeniyle çevresel değişikliklere karşı daha az dayanıklı hale geldiğini keşfetti. Nature dergisinde yayınlanan makalelerinde grup, zaman içinde gezegenin ormanlık bölgelerinin uydu resimleriyle yaptıkları çalışmalara dikkat çektiler.
İnsanlığın sera gazı emisyonlarını engelleyememesi nedeniyle gezegen ısınırken, dünyanın dört bir yanındaki bilim insanları, olası etkileri incelemeye devam ediyor. Son yıllarda, bir dizi araştırma, ekinlere yer açmak için yağmur ormanlarındaki ve diğer ormanlardaki ağaçların kesilmesinin iklime zararlı olduğunu göstermişti. Çünkü ormanlar oksijen üretir, havadaki karbondioksiti emer ve onu tutar. Küresel ısınmanın ormanlar üzerindeki etkisi hakkında bilgi edinmek için yeterli çalışma yapılamasa da, sıcaklıklardaki artışların ve nemin azalmasının bazı ormanların hayatta kalmasını zorlaştırabileceği kaydedilmişti. Bu yeni çabada, araştırmacılar, bu tür değişikliklerin ormanları daha az dirençli hale getirip getirmediğini; sel, haşere, kuraklık veya kirlilik gibi geçici zorluklara dayanma yeteneklerini azaltıp azaltmadığını merak ettiler ve öğrenmek için yıllarca uydu görüntülerine başvurdular.
Dünya ormanlarının dayanıklılığı hakkında daha fazla bilgi edinebilmek için araştırmacılar, 2000 ile 2020 yılları arasında gezegenin bitki örtüsü bölgelerini gösteren devasa miktarda uydu verisini elemek amaçlı bir öğrenme algoritması kullandılar. Çabalarında, dayanıklılığı bir ormanın yıkıcı bir olaydan sonra geri dönme yeteneği olarak tanımladılar. Bu tür çabalar başarısız olduğunda, bitki örtüsünün ormandan savana gibi başka bir şeye dönüştüğünü gözlemlediler.
Bugün dünyadaki tüm ormanların yarısından fazlasının dayanıklılıkta azalma belirtileri gösterdiğini bulmuşlardı. Ayrıca, küresel ısınmanın, kuzey enlemlerindeki boreal ormanlarda(Kuzey Amerika ve Avrasya’nın 60 derecelik enlemin üstünde kalan kısımlarında, soğuk ikliminde yaşayabilen iğne yapraklı ağaçlardan oluşan orman) olduğu gibi bazı ağaçlarda direnci artırdığını da gözlemlediler. Araştırmacılar, ormanlardaki direnci azaltmadaki en büyük faktörlerin ortalama ısıdaki artışlar ve kullanılabilir sudaki düşüşler olduğunu da tespit ettiler.

Kaynak: Satellite study shows most forests around the world are becoming less resilient to change, PHYS.ORG