Dr. Hüseyin Karakuş İslam tarihinde merkez dışı olarak nitelenen Alevi, Karmati ve Hasan Sabbah (Nizari-İsmaili) hareketlerini, tarihsel materyalist bir metodolojiyle “proto-komünizm” olarak nitelendirmek mümkündür. Aslında “İslam’ın komünistleri” ifadesi, bu hareketlere anakronik bir etiket yapıştırmaktan çok, onların sınıflı toplum yapısına, özel mülkiyet ilişkilerine ve merkezi otoritenin sömürü düzenine karşı geliştirdikleri radikal, eşitlikçi ve komünalist toplumsal projelerin […]
İslam’ın komünistleri
Karmati, Nizari, Bedreddini ve Alevi hareketleri, aynı sufi Batıni ideolojik damardan beslenen, merkezi otoritenin sömürücü düzenine karşı farklı tarihsel anlarda ve farklı mücadele biçimleriyle ortaya çıkan, ancak özünde ortak bir proto-komünist karakter taşıyan toplumsal başkaldırılar ve alternatif toplum projeleridir. Rıza Şehri’nden Alamut’a ve Karaburun’a uzanan yolculuk, sömürüsüz ve adil bir dünya arayışının, en umutsuz anlarda bile insanlık hafızasında ne kadar güçlü bir şekilde yaşadığının kanıtıdır.







