Ana Sayfa Bilim Gündemi Kehribar içinde fosilleşmiş memeli kırmızı kan hücreleri bulundu!

Kehribar içinde fosilleşmiş memeli kırmızı kan hücreleri bulundu!

memeliler kan hücreleri hehribar
Görselde kehribar içinde çok iyi durumda korunarak günümüze kadar gelen bir memeliye ait kan hücreleri görülüyor. Kan hücreleri bir parazitle enfekte olmuş. © Oregon State University

Normalde, amber içinde korunmuş olan tarihöncesi öğeleri düşündüğümüzde, böcekler gibi şeyler akla gelir. Ancak son zamanlarda, Oregon Devlet Üniversitesi’nden biliminsanları, insanlara çok yakın bir şey ortaya çıkardı. Dominik Cumhuriyeti’nde bulunan bir kehribar parçası içinde, muhtemelen bir maymun olan bir memelinin ilk fosilleşmiş alyuvarlarını bulduklarını iddia ediyorlar.

Ayrıca 20 ila 30 milyon yaşındaki kehribar içinde kanla dolmuş bir kene de vardı. Sırtındaki iki küçük delik, beslenirken bir hayvanın tırnak arasından sıyrıldığını gösteriyor; bu, o bölgede bulunan maymunların tipik tımar etme davranışı.

Kehribarın içinde bulunan, kanla dolu olan kene.

Kene daha sonra ağacın reçinesine düştü; burada emilen kanın bir kısmı iki delikten dışarıya sızdı ve reçineye bulaştı. Reçine yıllar boyunca kahverengiye dönüşüp sertleşti, memelilerin kırmızı kan hücrelerini korudu.

Kehribar içinde sadece kene ve kan değil, aynı zamanda kan hücrelerini enfekte eden parazitler de vardı. Patojenler Babesiidae ailesine aitti, bu ailenin üyeleri günümüzde insanlarda babesiosis adı verilen, sıtmayı andıran ve ölümcül olabilen bir hastalığa neden olabilirler. Bunlar parazitin bilinen tek fosili.

Prof. George Poinar, “Amberde bulduğumuz yaşam formları, bugün hâlâ mücadele ettiğimiz hastalıkların geçmişi ve evrimi hakkında çok şey gösterebilir” diyor. “Sözgelimi, bu parazit, insanlardan milyonlarca yıl önce net bir şekilde görüldü ve diğer barınakları olan primatlar arasında gelişti gibi görünüyor.”

Kaynak: Ben Coxworth, “Fossilized mammalian red blood cells discovered in amber”,  http://newatlas.com/mammal-blood-cells-amber/48783/

Önceki İçerikSicim teorisi kuantum mekaniğinin temeli mi?
Sonraki İçerikYazarın defteri / Okurun defteri