Ana Sayfa Bilim Gündemi Yüzeydeki buzu suya dönüştürebilen madde, Mars’ta yaşamın önünü açar mı?

Yüzeydeki buzu suya dönüştürebilen madde, Mars’ta yaşamın önünü açar mı?

Gezegenleri dünyalaştırma, bilim kurgunun ticari değeri yüksek bir konusu olmasına rağmen Mars’ı dünya üzerinde yaşayan canlılar için yaşanabilir hale getirmek için sunulan mühendislik çözümleri ise hâlâ çok etkili değil.

Nature Astronomy dergisinde yayınlanan bir makalede, Harvard Üniversitesi’nden Robin Wordsworth liderliğindeki ekibin araştırmaları, zeminin hemen üstünde asılı duran silika aerojel malzemesinin yüzey alanındaki küçük genişlemelerin, buzu kalıcı olarak suya dönüştürmek için atmosfer sıcaklığını artırabileceğini gösterdi.

En fazla iki ila üç santimetre kalınlıkta olan yarı saydam aerojel; zararlı ultraviyole ışınlarını filtrelerken, bitkilerin fotosentez yapması için gerekli ışığın da geçişini sağlar. Araştırmacıların hesapladığı yönteme göre, koruyucuların altındaki hava sıcaklığı 50 °C’ye kadar yükseltilirse, yüzey suyunu donma noktasının üzerine çıkarılarak bitki türlerinin toprakta yaşayabilir hale gelmesi sağlanabilir.

Mars topraklarındaki faylı tabakalar

Wordsworth ve ekibi, laboratuvar deneyleri ve bilgisayar modellemelerini bir araya getirerek Mars’ı çevre dostu yapacak ucuz ve mutluluk verici çözümlere ulaştılar. Bu yaklaşım, seçilen bölgelerin kolonileştirilmesi ve toprağının işlenebilmesi açısından yerel ve yalıtılmış bölgeler için idealdir. Mars’ı yaşanabilir kılmaya yönelik mevcut önerilerin tam aksine, yazarlar bu stratejinin “Öngörülebilir bir gelecek için insan kapasitesinin çok ötesinde olacak büyük çevresel bir değişikliğe neden olacağını” belirtiyorlar.

Mars’ın çevresel koşullarına en uygun eşleşmeyi sağlamak için aerojellerin kimyalarını değiştirebilecek teknoloji oldukça yaygındır. Belirli bölgelerin seçilmesi ve yalıtımla değiştirilmesine dönük bölgeye özel yaklaşım; gezegen çapında bir alan oluşturmak için kademeli olarak bağlantı kurulabileceği üzerinde durur. Araştırmacılar; silika aerojel kalkanlar Mars yüzeyinin buz zengini bölgelerine yeterli miktarda yerleştirilirse, fotosentetik yaşamın devam etmesinin sağlanabileceğini söylüyor. Araştırmacılar; silika aerojel ile toprağı işleme yöntemlerinin, Mars’a gitmeden önce teknisyenler tarafından Dünya’daki en uç ortamlarda daha fazla test edilebileceğini de belirtiyor. Wordsworth ve ekibi, bu konuda kendilerine o kadar güveniyorlar ki aerojelleri kızıl gezegene götürebilmek gibi daha önemli meseleleri bile düşünüyorlar.

Mars’ta kısa vadede fotosentetik hayatın yaşanabilir hale gelme potansiyeli olduğunu ve önemli ahlaki ve felsefi soruların düşünülmesi gerektiğini söylüyorlar ve ekliyorlar: “En açık şekilde; eğer Mars bugün hala mevcut bir hayata sahipse, onun varlığını sürdürmesi veya saptanması yeryüzü merkezli mikroorganizmaların mevcudiyeti tarafından engellenebilir.”

Kaynak: https://cosmosmagazine.com/space/mars-could-be-habitable-beneath-a-thin-layer-of-gel