Ana Sayfa Astronomi NASA’nın Perseverance sondası, Mars’ta şu ana kadar kaydedilmiş en net ve tam...

NASA’nın Perseverance sondası, Mars’ta şu ana kadar kaydedilmiş en net ve tam “Ay Tutulması” olayını kaydetti:

Dünya’daki bir Güneş tutulması genellikle görülmeye değer bir manzaradır ve Mars’ı keşfetmekle görevli NASA sondası için, uydularının Güneş’in önüne geçmesiyle oluşan bir tutulmayı gözlemek için yukarıya bakmak için iyi bir nedendir. Perseverance sondası, Mars’taki bir güneş tutulmasının şimdiye kadarki en net görüntüsünü yakalamak için gelişmiş kamera sistemini kullandı ve bu bilim adamlarının Mars’ın uydusu olan Phobos’un davranışını daha iyi anlamalarına yardımcı olacak.
NASA’nın Mars’ta Güneş tutulmalarını kaydetme geçmişi, Spirit ve Opportunity’nin Phobos’un Güneş’i katederken ilk gözlemlerini yaptığı 2004 yılına kadar uzanıyor. 2019’da Curiosity, tutulma olayının ilk videosunu kaydetti ve hatta aynı ay içerisinde Mars’ın daha küçük uydusu olan Deimos’un da Güneş’in önünden geçmesini kaydetti.
Bu olaylar, biliminsanlarının Phobos’un yörüngesindeki değişimleri ve gelgit kuvvetlerinin Mars’ın içini, kabuğunu ve mantosunu çekme şeklini daha iyi anlamalarını sağlıyor. Phobos, Kızıl Gezegene doğru spiral çizerken on milyonlarca yıl içinde yok olmaya mahkumdur ve bu tutulma olayları aynı zamanda nihai ölümüne doğru izlediği yola da ışık tutmaktadır. Mars üzerindeki Güneş tutulmalarının en sonuncusu 2 Nisan’da gerçekleşti ve yaklaşık 40 saniye sürdü,.Perseverance Mastcam-Z kamerasını Güneş’e çevirdi ve tüm olayları yakaladı. Yeni nesil teknolojisi sayesinde Perseverance sondası, hedefine odaklanarak Phobos Güneş tutulmasının şimdiye kadar çekilmiş en net ve en yüksek kare hızında videosunu yakalamayı başardı. Kamerayı kullanan Mastcam-Z ekibi üyelerinden Rachel Howson, “İyi olacağını biliyordum ama bu kadar harika olmasını beklemiyordum” dedi. Mastcam-Z , Phobos’un renkli olarak karakteristik ilginç şeklini ortaya çıkaran ışığın yoğunluğunu azaltarak Güneş filtresi gibi davranan filtrelerle donatılmıştır.
Colorado Boulder’da yer alan Uzay Bilimleri Enstitüsü’nde gezegen astronomu olarak çalışan Mark Lemmon çekilen fotoğrafı şöyle yorumluyor; “Kendi ayımızın manzarasındaki çıkıntılar ve tümsekler gibi, Phobos’un da gölgesinde benzer şekilleri görmek mümkün” dedi.Bu tutulmayı tam olarak Mars sondasının Mars’tan gördüğü gibi görebilmemiz harika.”

NASA’nın yayımladığı video:

Kaynak: Nick Lavars, New Atlas