Ana Sayfa Genel Zekâ sorularındaki matematiksel düşünme

Zekâ sorularındaki matematiksel düşünme

1315
0

Matematik değişmez sadakatiyle zekânın dostudur. Birçok zekâ ve mantık sorusu matematiksel düşünme temelinde kurgulanır. Zekâ testlerindeki soruları yanıtlamakla matematik yapmak arasında büyük farklılıklar olduğu gibi benzerlikler de vardır.  Anlama, soyutlama, yaratıcılık,sıradışı düşünme, keşfetme gibi kavramlar her iki alanın ortak uygulamaları olarak görülebilir.

Bu yazıda bazı zekâ testlerinden seçtiğim soruları paylaşmak istiyorum. Soruların yanıtlarını gelecek sayıda vererek, matematiksel düşünmeyle olan ilişkilerini değerlendireceğim.

Soru 1. İkiz kardeş olan A ve B gibi iki kişiden A doğum gününü kutladıktan 2 gün sonra B doğum gününü kutluyor. Bu nasıl olur?

Soru 2. Ocak – Şubat  – Nisan – Temmuz – Kasım – Nisan – ?

Yukarıda aylar bir kurala göre sıralanmıştır. Soru işareti yerine hangi ay gelmeli?

Soru 3. Bir torbada 50 adet bilye vardır. Bu bilyelerden en az birinin mavi renkte ve ayrıca, rastgele çekilecek iki bilyeden en az birinin kesinlikle yeşil renkte olduğunu biliyoruz. Torbada kaç yeşil bilye vardır?

Soru 4. Bir torbada 4 kırmızı, 5 mavi, 6 yeşil bilye vardır. Bu torbadan en az kaç bilye çekilirse kesinlikle2 kırmızı veya 3 yeşil bilye çekilmiş olur?

Soru 5. 4, 5, 4, 5, 5, 7, 6, 7, 5, 4, 5, ? dizisinde soru işareti yerine hangi sayı gelmelidir?

Soru 6. 30a + 28b + 31c = 365 eşitliğini sağlayan a, b, c pozitif tamsayılarını bulunuz.

Soru 7.Bir kızın erkek kardeşlerinin sayısı kız kardeşlerinin sayısına eşittir. Öte yandan her erkeğin kız kardeşlerinin sayısı erkek kardeşlerinin sayısının iki katıdır. Bu ailede kaç kız kaç erkek kardeş vardır?

Soru 8. A, B, C, D ve E gibi 5 öğrenci müdür odasının camını kırdıkları için müdür tarafından sorgulanmaktadırlar. Camı kıran topa kimin vurduğunu öğrenmek isteyen müdüre öğrencilerden sadece 3’ü doğruyu söylüyor. Aşağıdaki ifadelere göre doğruyu söyleyen 3 öğrenci hangileridir?

A: “Topa D vurdu.”

B: “Ben vurmadım.”

C: “Topa E vurmadı.”

D: “A yalan söylüyor.”

E: “B doğru söylüyor.”

Soru 9. Kahve içerek düşünmeyi seven okurların hoşlanacağı bir soru!

Sade kahveyle dolu bir bardak kahvenin üçte birini içiyorsunuz.

Sonrasında, bardağa içtiğiniz kahve kadar (bardaktaki sade kahvenin üçte biri kadar) süt koyup karıştırıyorsunuz.

Daha sonra bardaktaki sütlü kahve karışımının yarısını içiyorsunuz.

Son olarak içmiş olduğunuz sütlü kahve karşımı kadar miktarda sütü bardağa boşaltıyor ve karıştırıyorsunuz.

Bu kez, elde ettiğiniz sütlü kahve karışımının altı da birini içiyorsunuz.

Daha sonra az önce içmiş olduğunuz miktar kadar sütü bardağa boşaltıyor ve karıştırıyorsunuz. Ve nihayet bardaktaki karışımın tümünü içiyorsunuz.

Soru şöyle: Sonuçta toplam olarak daha çok süt mü, daha çok kahve mi içtiniz?

Soru 10. Her gün saat 17.00’da trenden inen bir kişiyi istasyona tam 17.00’da gelen eşi karşılıyor ve birlikte otomobille eve dönüyorlar. Bir gün bu kişi trenden saat 16.00’da iniyor, eve doğru yürümeye başlıyor; yolda, istasyona erken geldiğinden haberi olmayan ve otomobille 60 km/s hızla istasyona doğru gelen eşine rastlıyor, otomobille eve dönüyorlar.  Bu kişi eve her zamankinden 10 dakika önce vardığına göre yürürken ki hızı kaç km/s tir?

Soru 11. Her biri diğerlerine yollarla bağlı olan A, B, C gibi 3 şehirden A’dan B’ye (C’den geçen yollar da dahil) 82 farklı şekilde ulaşılabiliyor. B’den C’ye ( A’dan geçenler de dahil) 62 farklı yol var. A’dan C’ye ( B’den geçenler de dahil) en az kaç farklı yoldan gidilebilir?

Soru 12. Öğretmen öğrencilerine şöyle bir duyuru yapar: “Önümüzdeki hafta sınav olacaksınız ama hangi gün sınav olacağınızı bir önceki gün bilemeyeceksiniz”. Öğretmen hangi gün sınav yapmış olabilir?

Soru 13.

Yukarıdaki şekilde 12 kibrit çöpüyle 6 eşkenar üçgenden oluşan bir altıgen çizilmiştir.

  1. A) 4 kibrit çöpünü oynatarak 3 eşkenar üçgen oluşturunuz.
  2. B) 3 kibrit çöpünü oynatarak 4 eş paralelkenar oluşturunuz.
  3. C) 4 kibrit çöpünü oynatarak 4 eş paralelkenar oluşturunuz.

Soru 14. 6 kibrit çöpüyle 4 eşkenar üçgen nasıl oluşturulur?

Soru 15.

Yukarıdaki şekilde toplam üçgen sayısı kaçtır? Bu hesaplamayı yapabilmek için bir yöntem geliştiriniz. ( Kombinasyon formülünü kullanmamanız gerekiyor.)

Not: 15 sorunun doğru yanıtını açıklamasıyla birlikte 15 Ekim 2015 tarihine kadar [email protected] adresine gönderen ilk iki okura Matematiğin (M)izahı isimli kitabımı hediye etmek istiyorum.

CEVAP VER

Lütfen yorumunuzu giriniz!
Lütfen isminizi buraya giriniz