Ana Sayfa Antropoloji Modern insanlar Asya’ya düşünüldüğünden çok daha erken ulaştı

Modern insanlar Asya’ya düşünüldüğünden çok daha erken ulaştı

Liam Proud’un hazırladığı habere göre, Çin’de en az 80 binyıl yaşında modern insan dişleri bulundu. İngiltere Doğa Tarihi Müzesi’nin insan kökenleri uzmanı Prof.  Chris Stringer, buluşun ezber bozucu olduğunu söylüyor.

Araştırmacılar Çin’deki bir mağarada bulunan 47 insan dişini 80 ila 120 binyıl önceye tarihlediler; ki modern insanların güney Asya’daki varlığına dair düşünülenden en az 20 binyıl öncesidir.

Çin’in Hunan bölgesindeki Daoxian’da dişlerin bulunduğu bölge kırmızıyla işaretlidir.

Nature dergisinde yayımlanan keşif, biliminsanlarını Homo sapiens’in dünyaya Afrika’dan nasıl yayıldığına dair teorileri yeniden değerlendirmeye zorlayabilir.

“Bu makale, modern insanların güney Asya boyunca nasıl yayıldığına dair tartışmada bir ezber bozan” diyor Prof. Stringer. “Nihai köken hâlâ Afrika olacak, fakat şimdi dikkatler güney Çin rotasındaki, Arabistan ve Hindistan gibi bölgelerdeki, 80 bin yıl önceki muhtemel önemli konaklamalarda yoğunlaşacak.”

Muhteşem bir buluş

Şimdiye kadar, Arap Yarımadası’nın doğusunda bulunan tartışmasız en erken Homo sapiens fosilleri kabaca 40- 50 yıl arasında tarihleniyordu.

Liujiang’dan bir iskelet ve Zhirendong’dan bir altçene kemiği dahil, daha eski insan fosilleri hakkında iddialar öne sürüldü; fakat tarihlendirmelerin doğruluğu ve numunelerin gerçek insan olup olmadıkları nedeniyle, bu buluntular tartışmalı olarak kaldı.

Hunan bölgesi, Daoxian kırsalındaki Fuyan Mağarası’ndaki bu en son keşif, Prof. Stringer’a göre iyi yapılandırılmış görünüyor. “Daoxian’daki dişler, şekillerinde ve morfolojilerinde tartışmasız modern gibiler ve uranyum-toryum yöntemiyle en az 80 binyıl öncesine kesin tarihlenmiş görünüyorlar” diyor.

Daoxian bölgesinin haritası ve kazı alanı. 47 diş fosili, sol-alt ve sağ taraftaki resimlerde işaretlendiği üzere, taşın ikinci tabakasında bulundu.

Uluslararası bilininsanları takımı, dişleri, üstünde küçük dikitlerin yükseldiği ince bir kaya tabakasıyla kapaklanmış, 20 – 50 cm kalınlıktaki bir kum kili tabakasının içinde buldu.

Dişlerin yanı sıra bulunan memeli fosillerinin analizi en fazla 120 binyıl civarını gösterirken, dikitler tarihlendiklerinde, altında gömülü dişler için minimum 80 binyıl tarih verdiler.

Dişler, Neanderthaller dahil, erken insanlara ait birçok fosil örneğiyle kıyaslandılar ve son 100 binyıllık Homo sapiens yüz örnekleriyle tutarlı biçimde uyumlu oldukları bulundu.

Aslında, araştırmacılar Daoxian dişlerinin çağdaşları Asya ve Afrika türlerine göre daha küçük, geç (Paleolitik ç.n.) Avrupalı ve hatta günümüz insanlarına daha yakın oldukları sonucuna vardı.

Biliminsanları, buluşlarının, Homo sapiens’in Asya’da son 40 – 50 binyıldır bulunduğuna dair zoraki teorilere sahip “karantinayı” kıracağını söylüyor.  Eğer bulgular doğruysa, türümüz Asya’nın geniş bölümlerinde Avrupa’dan 35 – 75 binyıl önce başarılı bir şekilde varolmuş olabilir.

Daoxian kazı alanında bulunan üst dişlerden bir seçme. Araştırmacılar dişlerin son 100 binyıllık Homo sapiens yüz örnekleriyle tutarlı biçimde uyumlu olduğunu buldu.

Afrika dışında

Prof Stringer, iki teoriden birisi, Homo sapiens’in düşündüğümüzden daha önce Afrika’dan Asya’ya nasıl yayıldığını açıklamamıza yardımcı olabilir, diyor.

İlki, kuzeydoğu Afrika’dan Levant’a (bugünkü Suriye, İsrail, Filistin, Lübnan ve Ürdün’ü kapsayan Akdeniz’in doğu bölümü) doğru, 100-120 binyıl önce, uzun zamandır “başarısız dağılım” olarak bilinenle ilgilidir.

Günümüz İsrail’indeki iki kazı alanından fosiller (Qafzeh ve Es Skhul mağaralarında bulundular), bazılarınca, bu erken başarısız göçün bitiş noktaları gibi düşünüldü.

“Birçok araştırmacı (genellikle ben de dahil), Qafzeh ve Es Skhul’da kaydedilen fosillerin modern insanların Afrika’dan Levant’a 120 binyıl önce erken yayılışlarının nihayetinde İsrail’den biraz uzaklaşan ya da öteye geçemeyen başarısız bir yayılma olduğunu tartıştık” diyor Stringer.

Bir seçenek, bu hatlar boyunca başarılı bir yayılmanın olduğu ve popülasyonların, Daoxian dişlerinin kanıtladığı gibi, Asya’ya ulaştıklarında hızla modern insanlara evrilmiş olduklarıdır.

Diğer seçeneğin, Daoxian fosillerinin “şimdiye dek hiç şüphelenilmemiş olan, modern insanlara daha fazla benzeyenlerin erken ve bağımsız yayılmalarının” bir kanıtı olabileceğini söylüyor Stringer.

Bu teoride, bazı Homo sapiens popülasyonları, Afrika’yı farklı, muhtemelen Asya’ya doğru daha güneyden bir rotadan, terk ettiler. Belki de güney Arabistan ve Hindistan’dan.

Nature’deki makalenin yazarları, daha kuzey enlemlerde bulunan fosillerin Daoxian dişlerinin modern insan özelliklerinden yoksun olduğuna dikkat çekiyorlar. “Bu kanıt, modern insanın Asya boyunca yayılışının farklı köken ve rotalarını destekleyebilir” diyorlar.