Ana Sayfa Antropoloji Buz Adam’ın son yemeği yüksek yağ içerikliydi

Buz Adam’ın son yemeği yüksek yağ içerikliydi

© South Tyrol Archeology Museum/ Eurac/ M. Samandelli.

1991’de İtalyan Alpleri’nde doğa yürüyüşü yapan birkaç insan, ölü bir bedene rastladı; ancak bu sıradan faili meçhul bir vaka değildi. Yaklaşık 5300 yıl önce ölmüş olan bu adamın ölü bedeni, donmuş bir vaziyette, yeni yeni erimeye başlayan dağ buzulları tarafından muhteşem bir şekilde korunmuştu. Ötzi veya buz adam olarak bilinen bu kişi, dünyanın en ünlü ve iyi incelenmiş doğal mumyalarından biridir. Günümüzde araştırmacıların en çok merak ettiği şey, Ötzi’nin ölmeden önceki son yemeğinin ne olduğuydu. Yakın zamanda yapılan bir araştırma bu gizi çözdü ve Ötzi’nin son yemeğinin detaylı kimyasal analizini yaparak bu yemeğin yağ miktarı bakımından çok zengin olduğunu tespit etti.

En son alageyik yemiş

Geçmiş araştırmalarda da açıklandığı gibi Ötzi bir okla vurulup öldüğünde karnı tamamen doluydu. Yeni çalışmada biliminsanları, Ötzi’nin midesindeki antik DNA’yı, proteinleri ve diğer kimyasalları nicelediler. Current Biology’da yayımlanan makaleye göre, yağ kalıntılarının DNA analizi sonucunda toplam yağın yüzde ellisi alageyik ve dağ keçisine aitti.

Öğünde zehirli eğrelti otu da var

Her ne kadar yalnızca yediği bir öğün Ötzi’nin hayatı boyunca sürdürdüğü beslenme şeklini yansıtamayacak olsa da, yüksek yağ içerikli beslenmesi Ötzi’ye yüksek rakımlarda hayatta kalmak için ihtiyaç duyduğu enerjiyi sağlamış olabilir. Buz adamın son yemeğinde ayrıca, siyez buğdayından elde edilen tahıllar ve zehirli bir eğrelti otunun izlerine de rastlanıldı. Siyez buğdayı Anadolu’nun en eski buğday türü.

Araştırmacılar, Ötzi’nin eğrelti otunu bağırsaklarındaki parazitleri tedavi etmek için bir ilaç olarak kullanmış olabileceğini söylüyorlar; ancak Ötzi’nin otu basit bir şekilde yiyeceklerini sarmak için kullanmış veya farkında olmadan zehirli sporları sindirmiş olabilmesi de ihtimaller dahilinde.