Ana Sayfa Dergi Sayıları 126. Sayı Vahşi goriller kokularla haberleşiyor

Vahşi goriller kokularla haberleşiyor

Birleşik Krallık’taki Stirling Üniversitesi’nden Michelle Klailova ve meslektaşlarının, erişime açık Plos One dergisinde yayınladığı araştırmaya göre, yetişkin gümüş sırtlı erkek goriller diğer gorillerle “koku” yoluyla haberleşiyor gibi gözüküyor.

Memeliler birbirleriyle görsel, işitsel ve kimyasal sinyalleri kullanarak haberleşir. Kimyasal duyu gerçekte, bakterilerin de içinde olduğu bütün organizmalar ve diğer kanıtların da gösterdiği gibi, insanlar tarafından kullanılan en eski duyudur. Ancak vahşi goriller gibi insana çok yakın hominidler için bu tarz haberleşmeye dair çok az şey bilinmektedir.

İlgili çalışmada, biliminsanları, kimyasal haberleşmeyi daha iyi anlayabilmek için özellikle yetişkin lider erkeklere odaklanarak, Orta Afrika Cumhuriyeti’ndeki bir grup vahşi gorilde uyarılma seviyeleriyle bağlantılı olarak kokuların gücünü analiz ettiler. Gorillerin daha yüksek seviyede koku salmalarına yol açabilecek faktörleri belirlediler. Gorillerin tahrik veya stres altındaki durumlar yerine, bir sosyal işaret olarak koku salması için sosyal bağlama göre değişken olarak koku salmaları gerektiğini varsaydılar.

Sonuçlara göre goriller, kokuları, bağlama özel bazı kimyasal işaretlerle diğer gorillerin sosyal davranışlarını etkileyebilecek şekilde, sosyal haberleşmenin değişken bir biçimi olarak kullanabiliyor. Biliminsanları, değişik goril grupları arasında kızgınlık, kaygı gibi unsurların varlığında, ama erkek goril ile en küçük çocuğun annesi arasında yakınlık olmadığında, çevredeki havada sadece ilgili gorilin kokusu olan şartlarda, uç noktada kokulara rastladılar. Yazarlar, koku ile haberleşmenin, düşük görüşün başka duyulara güveni zorunlu bıraktığı Orta Afrika ormanlarında işe yarayacağını öne sürüyorlar.

Michelle Khailova şunları belirtiyor: “Şu ana kadar hiçbir çalışma, insan olmayan büyük gorillerin davranışlarını hangi kimyasal haberleşmenin etkileyebileceğini araştırmamıştı. Çalışmamız, insanın kimyasal-iletişiminin atalardan kalma bağlarını tespit ediyor, eski dünya maymunuyla insan arasındaki köprüyü inşa ediyor ve hominidler arası kimyasal iletişimin geleneksel olarak sanıldığından çok önemli olduğuna dair önemli kanıtlar sunuyor.”