Ana Sayfa Bilim Gündemi COVID-19 hastalarının bulunduğu bölgelerde havadaki virüs partikülü miktarı hangi seviyede?

Çin’deki birçok kurumla bağlantılı biliminsanlarının bulunduğu bir araştırmacı ekibi, Çin’in birçok bölgesinde havada SARS-CoV-2 virüsünün RNA’sının taşındığını buldu. Biliminsanları, Nature’da yayımlanan makalelerinde Çin’den elde edilen hava örneklerinin nasıl toplandığını ve hava örneklerinin analizinden öğrendiklerini açıklıyor.

Çoğu araştırmacı, SARS-CoV-2 virüsünün birincil bulaş yolunun, virüs tarafından enfekte edilmiş insanlar öksürdüğünde veya nefes alıp verdiklerinde havaya dağılan damlacıklar olduğu konusunda hemfikirdir. Araştırmacılar virüsün yüzeyler yoluyla da bulaşabileceğine inanıyorlar. Yeni çalışmada araştırmacılar, enfekte bir kişiden havaya yayılan virüslerin havada ne kadar süre kaldığı hakkında daha fazla bilgi edinmeye çalıştı.

Viral aerosollerin (Aerosol, bir katının veya bir sıvının, gaz ortamı içerisinde dağılmasıdır) havadaki kalıcılığı hakkında daha çok bilgi edinmek isteyen biliminsanları, Şubat ve Mart aylarında COVID-19 hastalarının tedavi edildiği hastanelerin içerisine ve bu hastanelere yakın noktalara aerosol filtreleri kurdular. Hastaneler arasında hastalığı kritik durumda olanların tedavi edildiği hastaneler ve daha az şiddetli semptomlar gösteren hastaların tedavi edildiği sahra hastaneleri bulunmaktaydı. Toplamda 31 bölgeden 40 örnek toplandı.

Araştırmacılar SARS-CoV-2 virüsünün RNA’sının örneklerde bulunup bulunmadığını analiz ederken, SARS-CoV-2 RNA’sının farklı konsantrasyonlarına rastladılar. Örnekler arasında SARS-CoV-2 RNA’sı bakımından önemli ölçüde farklar vardı. Beklendiği gibi, enfekte olmuş hastaların yoğun olduğu bölgelerdeki havada virüs konsantrasyonu çok daha yüksek orandaydı. Araştırmacılar iyice havalandırılmış alanlarda havadaki virüs konsantrasyonunun düşük olduğunu belirledi. Bununla beraber hastalar tarafından kullanılan ve havalandırılmamış durumdaki umumi tuvaletler gibi diğer alanların oldukça yüksek virüs konsantrasyonuna sahip olduğu bulunmuştur.

Araştırmacı ekibi, tıbbi personelin koruyucu ekipmanlarını çıkarttığı odalardaki virüs konsantrasyonunu da analiz etti, bu ortamlarda çok daha yüksek konsantrasyon seviyeleri bulunuyordu. Bu durum eldiven, maske ve diğer koruyucu ekipmanların çıkarılması sırasında virüs partiküllerinin havaya yayılabileceğini düşündürdü. Ayrıca araştırmacılar, çok sayıda hastanın hastaneye girip çıktığı alanlar gibi tıbbi tedavinin yapılmadığı yerlerde de havada yüksek oranda virüs partikülü bulunduğunu ortaya çıkardı.

Çalışma, havadaki viral aerosol seviyelerinin etkili havalandırma ile azaltılabileceğini gösteriyor. İnsanların havadaki viral aerosolden soluma yoluyla etkilenip etkilenmediği ise henüz bilinmiyor.

Kaynak: https://medicalxpress.com/news/2020-04-heightened-sars-cov-rna-air-patient.html

Önceki İçerik“Salgın Raporu” yayınları sürüyor: Avrupa’nın referans ülkesi Almanya’da salgın nasıl yaşandı?
Sonraki İçerikKitapçı Rafı