Ana Sayfa Bilim Gündemi Göz renginin belirlenmesinde etkili olan 50 yeni gen lokusu tespit edildi

Göz renginin belirlenmesinde etkili olan 50 yeni gen lokusu tespit edildi

* Lokus, belirli bir genin kromozom üzerindeki özel konumudur.

Yeni bir araştırmaya göre insan göz renginin genetik arka planı düşünülenden çok daha karmaşık bir yapıdadır.

King’s College London ve Erasmus Üniversitesi Tıp Merkezi’nden biliminsanları, bugüne kadar insan göz rengi genetiğinin incelendiği çalışmaların en kapsamlılarından birine imza attı. Avrupa ve Asya’da yaşayan yaklaşık 195.000 kişinin genetik analizini içeren ve Science Advances’ta yayınlanan çalışma göz renginin belirlenmesinde etkili olan 50 yeni gen lokusunu işaret etmektedir.

Araştırmacılar Asyalılarda kahverenginin farklı tonlarındaki göz renginin, Avrupalılardaki koyu kahverengiden açık maviye kadar değişen göz rengine genetik olarak benzediğini de gösterdi.

Araştırmanın çıkışı, biliminsanlarının göz rengi ile bağlantılı bir düzine geni tanımladıkları ve daha fazla genin bu süreçte rol oynadığına dair düşüncelerine yer verdikleri önceki araştırmalara dayanıyor. Daha önceleri, göz renginin genetik temeli yavaş yavaş aydınlatılmadan önce, biliminsanları göz rengindeki değişimin yalnızca bir veya iki gen tarafından kontrol edildiğini ve kahverengi göz renginin mavi göz rengine baskın olduğunu düşünmekteydiler.

Araştırmanın bulguları, gözdeki pigment seviyelerinin rol oynadığı bazı göz hastalıklarının daha iyi anlaşılmasına da yardımcı olabilir. Araştırmacılardan Dr. Pirro Hysi, “Çalışma bulguları heyecan verici çünkü insan yüzünün en çarpıcı özelliklerinden birine kaynaklık eden genleri anlamaya bir adım daha yaklaşmış durumdayız. Bulgular belirli pigmentasyon seviyeleriyle ilişkili olan birçok göz hastalığını daha iyi anlamamızı sağlayacaktır” açıklamalarında bulundu.

Dr. Manfred Kayser ise başka bir noktaya değinerek “Çalışma, (kahverengi ve mavi olmayan göz renkleri için) DNA’dan göz rengi tahminini iyileştirmek için gereken genetik bilgiyi sağlıyor” dedi. Kayser’in işaret ettiği tahminler antropolojik ve adli araştırmalar açısından önemli bir noktada durmaktadır.

Kaynak: SCIENCE DAILY