Ana Sayfa Astronomi Andromeda’nın ve Samanyolu’nun karadelikleri çarpışacak mı?

Andromeda’nın ve Samanyolu’nun karadelikleri çarpışacak mı?

Samanyolu ve Andromeda galaksilerinin merkezlerinde bulunan devasa kara delikler talihsiz kozmolojik kaderleri sebebiyle birbirlerini yutmaya mahkumlardır.

Gökbilimciler uzun bir zamandır Andromeda’nın rotasının galaksimizle çarpışmaya yol açacağının farkındalar. Ancak her iki galaksinin merkezinde bulunan devasa karadeliklere bu çarpışma sonrasında ne olacağı hakkında pek bir şey bilinmiyordu. Yapılan yeni simülasyonlar karadeliklerin nihai kaderini ortaya çıkardı.

22 Şubat tarihinde arXiv.org sitesinin Astronomi ve Astrofizik bölümünde yayınlanan makaledeki araştırmacılara göre, galaksiler yaklaşık 10 milyar yıl içinde “Milkomeda” olarak adlandırılan dev bir eliptik galaksiye birleşecekler. Ardından, merkezlerinde bulunan kara delikler birbirlerinin etrafında dönmeye başlayarak 17 milyon yıldan kısa bir süre sonunda çarpışacaklar. Kara deliklerin birbirine çarpışmasından hemen önce, 10 kentilyon (=1019) adet güneşin gücünde yerçekimi dalgaları yayacaklar. Araştırmacılar yerçekimsel dalga saptayabilecek teknolojide ve bizden 3,25 milyon ışık yılı uzaklığı içerisinde olan herhangi bir uygarlığın, bu çarpışmayı tespit edebileceğini tahmin ediyor.

Roma Sapienza Üniversitesi’nden Astrofizikçi Riccardo Schiavi, son verilerin Andromeda’nın bize yaklaşık saniyede 116 kilometre hızda yaklaştığını söylüyor. Hem iki sarmal galaksinin birbirlerine uyguladıkları kütle çekimlerini hem de aralarında bulunan gaz ve diğer maddelerin olası varlığını hesaplayan bilgisayar simülasyonları kullanarak, Schiavi ve meslektaşları bu galaktik çarpışmanın nasıl gerçekleşebileceğini gözler önüne serdiler.

Önceki simülasyonlar Andromeda ve Samanyolu’nun yaklaşık 4 ila 5 milyar yıl içerisinde çarpışacaklarını öne sürmüştü. Ancak bu yeni çalışmanın tahminlerine göre, iki yıldız grubu günümüzden yaklaşık 4,3 milyar yıl sonra birbirlerini sıyırarak geçecek ve 6 milyar yıl sonra tamamen birleşecek.

Yapılan araştırmaya dahil olmamış, Baltimore’daki Uzak Teleskop Enstitüsünden bir gökbilimci olan Roeland van der Marel, ekibin öne sürdüğü Milkomeda’nın birleşme tarihi için “diğer grupların tahminlerinden biraz daha uzun” olduğunu söylüyor.

Ancak bu zaman farkının bir kısmının, Andromeda’nın gökyüzündeki hızının ölçümündeki belirsizlikten kaynaklanabileceğini belirtiyor.

Kaynak: https://www.sciencenews.org/article/andromeda-milky-way-galaxy-black-hole-collision-simulation