Ana Sayfa Bilim Gündemi Mercan resiflerini korumanın yolu, aralarındaki bağın kopmamasını sağlamaktan geçiyor

Görsel: Unsplash/CC0 Halka Açık Kaynak

Avustralya’nın çeşitli üniversitelerinden bir araştırmacı ekibi, Dünya’daki tüm mercan resiflerinin varlığını ilgilendiren önemli bir tespitte buluntu. Ekibin Science dergisinde yayımladıkları çalışmaya göre, tekil alanlarda yalnız kümelenmiş mercan resifleri yok olmaya mahkum ve resifleri korumanın yolu, resifleri birbirlerine bağlayan koridorların kaybolmasını önlemekten geçiyor. Bu koridorlar sayesinde resifler arasındaki canlı çeşitliliği sağlanıyor ve besin dengesi sağlanabildiğini gören araştırmacılar, ayrıca resiflere endemik olan canlı türlerinin bu sayede farklı alanlara göç edip oralara da yumurtlayarak canlılığı arttırdığını ortaya koydular.
Geçtiğimiz birkaç on yıldır, atmosfere salınan Karbondioksit gazları sebebiyle oluşan küresel ısınmanın Dünya’nı en hassas ve canlı çeşitliliği açısından zengin yerlerinden olan mercan kayalığı resiflerine zarar verdiği görüldü. Ayrıca okyanuslara salınan Karbondioksit de gezegenimizin deniz sularını daha asidik bir hale getirmekte ve bu değişen yeni koşullar mercan kayalıklarıyla o habitata göre evrim geçirmiş canlıların türünün devamlılığını tehlikeye atıyor. Bu var olan tehditler devam ederken bunlara ek olarak çok daha ölümcül bir tehditin var olduğu görüldü: koridor kapanması.

Ölüm döşeğindeki “lavra koridorları”
Daha önce yapılan çalışmalar, aralarındaki dev uzaklıklara rağmen mercan resifleri arasında birbirlerini bağlayan dar resif koridorları bulunmakta. Bu koridorlar okyanus akıntılarının doğal yönlerini takip edip Dünya’nın dört bir yanındaki mercan resiflerini birbirlerine bağlıyorlar. Bu koridorlar özellikle çeşitli balık türlerinin lavra bırakmak üzere göç ettiği yollar oluşturduğunda kimi canlıların türlerinin devamlılığı için kilit rol oynuyor.
Su altı biyolojisi araştırmaları bu “lavra koridorları”nın %70’inin hiçbir çevre koruması altında olmadığını ve giderek kritik seviyelerde daraldıklarını gösteriyor.
Araştırmacılar mercan resiflerini korumak için ayrılan emek ve kaynakların bir kısmının, bu koridorların tespiti ve koruması için de harcanması gerektiğini öneriyorlar. Ayrıca bağlantılı bir şekilde araştırmacılar, okyanusa atık olarak salınan Karbondioksitin, mercan resiflerine su seviyesinin ısınmasından çok daha ölümcül sonuçlara yol açacağını ortaya koydular.

Kaynak: Bob Yirka, Phys.org
İlgili Makale:
Luisa Fontoura et al, Protecting connectivity promotes successful biodiversity and fisheries conservation, Science (2022). DOI: 10.1126/science.abg4351

Önceki İçerikÇarpışan karadeliklerden gelen yankılar Stephen Hawking’in en büyük öngörüsünü kanıtlıyor mu?
Sonraki İçerikBosna-Hersek kuvvetli bir depremle sarsıldı