Ana Sayfa Astronomi James Webb “Derin Alan Görüntüsü” yayınlandı! Yeni görüntüler de yolda

James Webb “Derin Alan Görüntüsü” yayınlandı! Yeni görüntüler de yolda

Gökbilim için yepyeni bir ufkun kapıları aralandı! ABD Uzay ve Havacılık Dairesi NASA’nın, Avrupa Uzay Ajansı ESA ile Kanada Uzay Ajansı CSA İle ortaklaşa üretilip geçtiğimiz yıl fırlatılan James Webb Uzay Teleskobu(kısaca Webb), çalışmalarını yürüteceği yörüngeye başarıyla oturdu ve tüm kalibrasyon çalışmalarını da başarıyla tamamladı. Tam performans çalışmaya başlayan Webb, ilk görüntülerini elde etmeye başladı. Bu görüntülerin ilki olan “Derin Alan” dün gece ABD Başkanı Joe Biden tarafından bizzat açıklanırken, Biden ve yardımcısı Kamala Harris’in milleyetçilik temalı üslubu ve projede çalışan biliminsanları yerine bürokratlar ile yöneticilerin açıklamayı yapması tartışma konusu oldu.

Görünür gökyüzünde bir toz zerreciğinden daha az yer kaplayan bir noktaya 12 buçuk saat boyunca bakan Webb teleskobu, bu nokta içerisinde her biri içinde ortalama 100 milyar civarında yıldız barındıran bir gökada havuzunun fotoğrafını çekmeyi başardı. Bu gökadaların bir kısmı 13 milyar yıl öncesine dayanmakta, yani evren oluştuktan hemen sonrasına ait erken dönem gökadaları görmek ilk kez mümün oldu. Ayrıca, kütleçekimsel mercekleme olarak adlandırılan, bir cismin arkasından gelen ışığın öndeki ağır bir cismin kütlesinden etkilenerek oluşturduğu eğilip bükülmeleri de oldukça net bir şekilde görmek mümkün. Ayrıca bakılan görüntüde ön planda olan gökada kümesinin yapısı üzerinden de var olduğu düşünülen karanlık madde dağılımlarını da haritalamak mümkün olacak.

Dün akşamki sansasyonel yayının ardından NASA, Webb tarafından elde edilen ilk görüntülerin devamını yayınlamaya başladı. İlgili canlı yayına aşağıdaki bağlantıdan ulaşılabilir: