Ana Sayfa Dergi Sayıları 110. Sayı Hubble sabitini geliştirecek ölçüm

Hubble sabitini geliştirecek ölçüm

Uluslararası bir gökbilim ekibi, on yıllık dikkatli gözlemlerinin ardından komşu gökadamız Büyük Macellan Bulutu’nun bize olan uzaklığını oldukça küçük bir hata payı ile belirledi. Evren’in genişleme hızı ve Hubble sabiti hakkında bilgi veren bu ölçüm, aynı zamanda evrenin genişlemesini sağlayan karanlık enerjinin anlaşılması konusunda da önemli bir aşama.

Çalışmayı gerçekleştiren araştırma ekibi ESO’nun Şili’deki La Silla Gözlemevi’ni ve Dünya genelindeki birçok teleskobu kullandı.

Ekip liderlerinden Wolfgang Gieren “Oldukça heyecanlıyım; çünkü gökbilimciler yüz yıldan fazla süredir Büyük Macellan Bulutu’nun uzaklığını hassas bir şekilde ölçmeye çalıştı ve bunun hiç de kolay olmadığı görüldü. Şimdi bu problemi açıkça görüleceği üzere %2 hassasiyetle çözmeyi başardık.” diyor.

Araştırma ekibi Büyük Macellan Bulutu’nun uzaklığını ölçmek için örten çift yıldızları kullandı. Örten çift yıldızlar olarak bilinen yıldız sistemleri, birbirinin etrafında dönerken birbirlerinin önünden geçerler. Geçiş yeryüzünden gözlemlendiğinde birinin önünden ya da arkasından geçen bileşenlerde parlaklık değişimi meydana gelir. Bu değişim düzenli olarak takip edilerek, incelenen yıldızların büyüklükleri, kütleleri ve yörüngeleri hakkında bilgiye ulaşılabilir. Bu yıldızları dikkatli bir şekilde gözlemleyerek Büyük Macellan Bulutu’nun uzaklığını %2 hata payı ile ölçen ekip birkaç yıl içinde bu oranı %1’e düşürmeyi planlıyor.

Kuzey yarımküreden gözlenemeyen Büyük Macellan Bulutu gökadamız Samanyolu’na en yakın üçüncü gökadadır. Yerel grup olarak adlandırdığımız Virgo kümesindeki dördüncü büyük gökadadır.

Kaynak: ESO Türkiye