Ana Sayfa Bilim Gündemi Schrödinger’in kedisi hali, mikrodalga radyasyonu ve iyon tuzaklarıyla yaratılabildi

Sussex Üniversitesi fizikçileri, modern bilimin pek çok problemini çözebilmemizde devrim niteliği taşıyan makinelerin yeni bir neslini geliştirme arayışında, bilimin sağduyuya en aykırı fenomenlerinden birisini yarattı.
Kuantum mekaniğinin garip ve gizemli doğası sık sık Schrödinger’in kedisi olarak bilinen, bir kedinin teorik olarak aynı anda hem ölü hem canlı olduğu bir durumu betimler. Physical Review A’de bu hafta yayımlanan yeni bir çalışmaya göre, Sussex Üniversitesi fizikçileri, mikrodalga radyasyonlarına ve iyon (yüklü atomlar) tuzaklarına dayanan yeni bir teknoloji kullanarak Schrödinger’in kedisi halinin özel bir çeşidini yaratmanın yolunu buldu. Araştırmacılar, kedide olduğu gibi, bu iyonları gerçekliğin yapısına meydan okuyan bir etki, “dolaşıklık” yaratarak aynı anda iki durumda var etmeyi başardı. İyon tuzakları, gücünü “kuantum fiziği”nden alarak, belirli problemleri eşi görülmemiş bir hızla çözebilen yeni bir bilgisayar çeşidi inşa etme yarışına öncülük ediyor.
Geleneksel olarak bu gibi kuantum süreçleri kontrol etmede lazerler kullanılıyordu. Fakat, çok büyük sayılarda iyonlarla bir arada çalışmak amacıyla milyonlarca ışını dikkatlice hizalamak kaydadeğer miktarda verinin kodlanmasını gerektiriyor. Tüm kuantum işlemler için lazerleri kullanmak yerine, mikrodalga radyasyonlarını kullanan kuantum bilgisayarları inşa etmek. çok daha kolay olabilir. Çünkü, standart bir mutfak mikrodalga fırınındaki gibi radyasyon, iyi gelişmiş ve doğası gereği kararlı bir teknoloji kullanarak kolayca geniş bir alana yayınlanabiliyor. Sussex araştırmacılarının lazer yerine mikrodalga radyasyonunu kullanarak Schrödinger’in kedisi iyonunu yaratma ve tam kontrolünü sağlama yeteneği, geniş ölçekli mikrodalgaya dayanan kuantum bilgisayarlarının gerçekleşmesine doğru önemli bir adım oluşturuyor.
Sussex takımına öncülük eden Dr. Winfried Hensinger, “Büyük ölçekli bir kuantum bilgisayarı yapmak hâlâ önemli bir zorlukken, bu başarı, bizi temel bilimlerin ötesine, hayatlarımızı değiştirme potansiyeline sahip kademe atlatıcı (step-changing) yeni bir teknolojiye doğru götürüyor” diyor. Doktora sonrası araştırmacılar Dr. Seb Weidt ve Dr. Simon Webster ile birlik doktora öğrencileri Kim Lake, Joe Randall ve Eamon Standing’den oluşan Dr. Hensinger’ın ekibi, gerçek bit kuantum bilgisayarı inşa etmeyi gerektiren mühendisliği önemli oranda basitleştirebilecek mikrodalga temelli teknoloji üzerinde iki yılı aşkın süredir çalışıyorlar.

Çeviren: Okan Tağ
İTÜ Makine Mühendisliği

Kaynak: http://m.phys.org/news/2015-01-scientists-schrodinger-cat-quantum.html

Fotoaltı: Dr. Seb Weidt ile doktora öğrencileri Kim Lake ve Joe Randall mikrodalga radyasyonlarını kullanarak “dolanıklık” yaratıyorlar.

Önceki İçerik‘Son’un sonu mu?
Sonraki İçerikSinirbilim ve düşünce tarihi