Ana Sayfa 133. Sayı Schrödinger’in kedisi gerçekten hem ölü hem de canlı!

Schrödinger’in kedisi gerçekten hem ölü hem de canlı!

Queensland Üniversitesi araştırmacıları, ünlü Schrödinger’in kedisi probleminde büyük bir gelişme kaydetmiş olabilir. Fotonların 4 boyutlu durumlarından faydalanarak ve bu kuantum durumları çok hassas ölçümlere tabi tutarak elde ettikleri sonuç, kedinin ölü ve de canlı olarak tanımlanmasının kedinin gerçek durumu hakkındaki bilgi eksikliğinden kaynaklandığı yaygın görüşünün tam olarak da öyle olmadığı.

Kuantum mekaniğinde her bir cisim dalga fonksiyonlarıyla tanımlanır ve dalga fonksiyonları kuantum mekaniği teorisinin temelindeki araçlardan biridir; ancak yine de bu dalga fonksiyonlarının tam olarak ne olduğu hâlâ açıkça anlaşılabilmiş değil. “Sadece bizim gerçek durum hakkındaki sınırlı bilgimizi mi gösteriyor, yoksa gerçeklikle doğrudan bağlantılılar mı?” “Ve acaba nesnel bir gerçeklik, gerçekten var mı?”

Bu tartışma uzunca yıllar teorik bir tartışmadan ibaretti. Taa ki üç kuantum teorisi araştırma grubu, bu sorulara cevap olabilecek bir deney önerene kadar. Çalışmanın başındaki Martin Ringbauer çalışma ile ilgili olarak şu yorumu yapıyor: “Bu yeni deney, kuantum mekaniğinin merkezindeki özelliklerden olan, farklı dalga fonksiyonu yorumlamalarının, kuantum durumlarını neden kesinlikten ayrı olarak tanımlayamadığımızı açıklayıp açıklayamayacağımızı test ediyor. Bizim aldığımız sonuçlar, eğer nesnel bir gerçeklik varsa, duruma ait dalga fonksiyonlarının bu gerçekliğe karşılık geldiğidir.”

Diğer bir deyişle, aslında Schrödinger’in kedisi gerçekten de hem ölü hem de canlı. Bizim öyle tanımlamamızın sebebi duruma ait bilgi eksikliğinden değil, durumun gerçekten de öyle olmasından. Ölçümler geliştikçe ve arttıkça, biliminsanları iki farklı dalga fonksiyonu seçeneği ile kalacak gibi duruyor: Ya dalga fonksiyonları tamamen gerçek ya da hiçbir şey tamamen gerçek değil.

KaynakPhsy