Ana Sayfa Bilim Gündemi Faydalı cilt bakterileri cilt kanserine karşı koruyor!

Faydalı cilt bakterileri cilt kanserine karşı koruyor!

Bilim, cilt mikrobiyomunun katmanlarını onun koruyucu özelliklerini ortaya çıkarmak için soymaya devam ediyor. Science Advances’da yayımlanan bir araştırmada, San Diego Üniversitesi Tıp Fakültesi araştırmacıları, bazı bakterilerin deride kansere karşı potansiyel koruyucu bir rol oynadığını bulduklarını duyurdular.

San Diego Tıp Fakültesi Dermatoloji Bölümü Başkanı Richard Gallo şöyle diyor: “Sağlıklı insan cildinde yaygın olup, bazı kanserlerin büyümesini engellemeye yarayan bir Staphylococcus epidermidis suşunu tespit ettik.” Gallo şöyle devam ediyor: “Bu eşsiz cilt bakterisi suşu, birçok kanser hücresi türünü, ürettiği bir kimyasalla öldürürken, normal hücrelere zehirli bir etki yapmıyor.”

Aynı ekip, S. epidermidis suşunun 6-N-hidroksiaminopürin (6-HAP) isimli kimyasal bir bileşik ürettiğini keşfetti. Ciltlerinde 6-HAP bileşiğini üretmeyen S. epidermidis bakterisini bulunduran farelerin, kansere sebep olan ultraviyole ışınlarına maruz kaldıktan sonra birçok cilt tümörüne sahip olduğu görülürken, 6-HAP üreten S. epidermidis bakterisi suşuna sahip farelerin cilt tümörüne sahip olmadığı görüldü.

6-HAP molekülü, DNA sentezi olarak bilinen DNA oluşumuna zarar verir ve dönüştürülmüş tümör hücrelerinin vücutta yayılmasını engellediği gibi, ultraviyole ışınları tarafından uyarılmış gelişmesi muhtemel cilt tümörlerini de baskılar.

İki hafta boyunca, 48 saatte bir 6-HAP ile damar içi enjeksiyon yapılan farede, belirgin toksik etkiler görülmedi; ancak melanom (bir çeşit cilt kanseri) hücreleri nakledildiğinde, tümör boyutları kontrol grubuyla kıyaslandığında yüzde 50’den fazla baskılandı. “Cilt mikrobiyomunun insan sağlığının önemli bir unsuru olduğuna dair artan kanıtlar var. Aslında, cildimizdeki bazı bakterilerin Staph aureus gibi patojen bakterilere karşı savunan antimikrobiyal peptitler ürettiğini daha önce bildirmiştik” diyor Gallo.

Gallo, S. Epidermidis’in, bazı kanser türlerine karşı cilde koruyucu bir katman eklediğini düşündüklerini söylüyor. Gallo, eğer 6-HAP kanseri önlenmek için kullanılabilirse veya 6-HAP kaybı kanser riskini artırıyorsa, 6-HAP’ın nasıl üretildiğini anlamak için daha ileri çalışmalara ihtiyaç duyulduğunu da belirtti.

ABD’de her yıl 1 milyondan fazla cilt kanseri vakası teşhisi konuyor. Bunların yüzde 95’inden fazlası, genellikle güneşin uv ışınlarına aşırı derecede maruz kalmanın sebep olduğu melanom olmayan cilt kanseridir. Melanom, melanosit denilen pigment üreten cilt hücrelerinde başlayan en ciddi cilt kanseri formudur.