Ana Sayfa Bilim Gündemi Galaksideki bir patlama, evrendeki en parlak ışığın gözlenmesine yol açtı

Galaksideki bir patlama, evrendeki en parlak ışığın gözlenmesine yol açtı

Yedi milyar ışık yılı uzaklıkta bulunan bir galaksideki şiddetli patlama, Evren’deki en parlak ve en yüksek enerjili ışık kaynağının gözlemlenmesine neden oldu.

Neil Gehrels Swift Gözlemevi ve Fermi Uzay Teleskopu tarafından fark edilen gama ışını patlaması, 14 Ocak günü görüntülenmişti. Şimdi ise çalışma, 300’den fazla biliminsanının onayı ile birlikte Nature dergisinde yayınlandı.

Gama ışını patlamaları, Büyük Patlama’dan bu yana yaşanan en şiddetli patlamalardır ve büyük yıldızların çöküşüyle veya nötron yıldızlarının ya da uzak galaksilerin birleşmesiyle oluştukları düşünülmektedir. Bu patlamalar, bütün bir ömrü boyunca Güneş tarafından yayılan enerji boyutunda bir enerji açığa çıkarabilirler. Öyle ki bu enerji, Dünya üzerindeki en güçlü parçacık hızlandırıcı olan Büyük Hadron Çarpıştırıcısı’nda gerçekleşen proton çarpışmalarından elde edilen enerji miktarına eş değer olabilir.

Avustralya’daki Curtin Üniversitesi’nden Gemma Anderson, “Bu ışık, görünür ışıktan trilyon kat daha büyük bir enerjiye sahip” açıklamalarında bulundu ve ekledi: “Evrende bilinen en parlak foton kaynağı bu patlamalardır. Yüksek enerjiye sahip olan ışık, bu patlamaların etrafındaki çevreye yayılan dalgalardan kaynaklanıyor.”

Araştırmacılar yeni sonuçları, art arda meydana gelen patlamalardaki dalga salınım sürecinin incelendiği önemli bir çalışmanın çıktısı olarak nitelendiriyor.

Kaynak: https://cosmosmagazine.com/space/the-brightest-light-in-the-universe