Ana Sayfa Bilim Gündemi İnsanların biyoçeşitliliğe etkisi tahmin edilenden çok daha önce başlamış

İnsanların biyoçeşitliliğe etkisi tahmin edilenden çok daha önce başlamış

İnsan kaynaklı biyoçeşitlilik düşüşü, araştırmacıların tahmin ettiğinden çok daha önce başladı. Ecology Letters isimli dergide yayımlanan çalışmaya göre, biyoçeşitliliğe etkimiz kendi türümüz tarafından değil atalarımız tarafından başlatılmış.

İsveç, İsviçre ve İngiltere’den biliminsanlarının katılım gösterdiği çalışmada fosil kalıntıları incelendi. Buna göre biyolojik çeşitlilik krizi yeni bir durum değil. Ancak bu kriz, insan atalarının milyonlarca yıl önce başlattığı bir sürecin hızlanmasını temsil ediyor.

Gothenburg Üniversitesi’nden Søren Faurby, “Çoğunlukla fosil kalıntıları yoluyla fark ettiğimiz biyoçeşitlilikteki kayıplar genellikle iklim değişiklikleri üzerinden açıklanır. Ancak son birkaç milyon yıl içinde Afrika’daki iklimsel değişiklikler nispeten daha küçüktü ve analizlerimiz biyoçeşitlilikteki kayıpların ana nedeninin iklim değişiklikleri olmadığını gösteriyor” dedi.

Araştırmanın yürütücülerinden Daniele Silvestro, “Analizlerimize göre Doğu Afrika’daki etoburların neslinin tükenmesine ilişkin en iyi açıklama, soyu tükenmiş olan atalarımız ile aralarındaki gıda rekabeti” açıklamalarında bulundu.

Etobur canlıların sayısında yaklaşık 4 milyon yıl önce başlayan bir azalma görüyoruz. Afrika fosillerine ilişkin çalışmalarımız bu azalmanın temel nedenlerinden birinin besin maddeleri üzerinden süren rekabet olduğunu ortaya çıkarıyor. Aynı zamanda bu dönemde yaşayan atalarımız kleptoparazitizm adı verilen yeni bir teknik de kullanıyorlardı. Kleptoparazitizm, diğer avcılar tarafından öldürülen hayvanları çalmak anlamına gelir. Örneğin, aslanın bir çitadan ölü bir antilop çalması. İnsan atalarının diğer yırtıcı hayvanlar tarafından öldürülen hayvanları çalmalarının etkisini inceleyen biliminsanları, bu durumun diğer hayvanların aç kalmasına ve zamanla tüm türlerinin yok olmasına yol açmış olabileceğini düşünüyor. Søren Faurby, “Afrika’da yaşayan çoğu etoburun avlarını korumak için yeni stratejiler geliştirmesinin nedeni bu olabilir. Örneğin, bir leoparların avlarını bir ağaçta toplaması gibi. Diğer etoburlar bunun yerine aslanlarda gördüğümüz gibi sosyal davranışlar geliştirdiler, onlar avlarını korumak için birlikte çalışıyor” açıklamalarında bulundu.

Kaynak: https://m.phys.org/news/2020-01-human-caused-biodiversity-decline-millions-years.html