Ana Sayfa Bilim Gündemi Tibet buzulunda 15.000 yıllık virüs türleri bulundu

Tibet buzulunda 15.000 yıllık virüs türleri bulundu

Ohio State Üniversitesi ve Lawrence Berkeley Ulusal Laboratuvarı’ndan bir ekip,Tibet’teki buzul tabakalarından alınan örneklerde bir dizi eski virüs formu keşfetti.

1992 yılında bir araştırmacı ekibi, Tibet Platosu’nda bulunan bir buzuldan örnek toplamış ve bu buzul tabakasının 15.000 yaşında olduğunu keşfetmişti. Bu buluntuya ait örnekler daha sonraki bir tarihte çalışılmak üzere saklandı. Daha sonraki süreçte aynı ekip aynı buzul tabakasından yine örnek aldı. 2015 yılında alınan bu örnekler de saklandı. Biliminsanları bu iki örnek üzerinde çalışma yaparak, buzul tabakasının içerdiği organizmaları analiz etti.

Araştırmacılar bu buzul tabakasındaki türler üzerinde inceleme yapacakları için, çalışma ortamının steril olmasına fazlaca özen gösterdi. Çünkü ortam diğer mikroorganizmalardan ve virüslerden arınmamış olursa çalışmaları etkilenebilir ve hali hazırda ortamda bulunan diğer türler buz tabakası üzerinde bulunan türler ile karışabilirdi. Daha da kötüsü ortamda bulunan mikroorganizmalar analizler sırasında kontaminasyona (üzerinde çalışılan materyalin kirlenmesi, yapısının bozulması) neden olabilirdi. Bu nedenle oldukça özenli davranıldı.

Örneklerin çalışma sırasında da bozulmamasına dikkat eden ekip soğuk bir ortamda çalıştı. Mikroorganizmalar ve virüslerle ile çalışma prosedürlerini yerine getiren araştırmacılar, 28’i modern tür olan 33 grup virüs cinsini tespit etti. İki farklı örnek üzerinde çalışılmış ve farklılık içeren virüsler tanımlanmıştı. Bunun muhtemel nedeninin zaman içinde gelişen iklim değişikleri olduğu tahmin ediliyor. Küresel ısınmayla birlikte buzullarda gözlenen erimenin eski virüs türlerini yüzeye çıkaracağı ve böylelikle eski dönemlerden kalma virüsler üzerinde çalışmaların süreceği düşünülüyor. Ancak bu virüslerin yüzeye çıkması ve bir biçimde ekosistem içinde yayılması yeni salgınları da beraberinde getirir mi henüz bilemiyoruz…