Ana Sayfa Bilim Gündemi Viral hastalıklarının seyri, kandaki glikoz oranı ile ilişkili mi?

Viral hastalıklarının seyri, kandaki glikoz oranı ile ilişkili mi?

Çin ve Almanya’daki kuruluşlarla bağlantılı bir araştırma ekibi, kandaki yüksek glikoz seviyelerinin bazı grip hastalarında neden daha şiddetli semptomların görüldüğünü açıklayabileceğini ortaya koydu.

Science Advances dergisinde yayımlanan makalede, fare modelleri ve grip hastaları ile yapılan çalışmanın çıktılarına yer verildi.

Koronavirüs küresel salgını sürecinde sağlık çalışanları ve araştırmacılar diyabet hastalarının altta yatan bir hastalığı olmayan kişilere kıyasla daha kötü neticelere sahip olduklarını belirttiler. Aynı durum grip enfeksiyonu taşıyan kişiler için de geçerlidir. Yeni çalışmada ise, araştırmacılar bu tür hastalıklara sahip olan kişilerin, zatürre ve ölüme yol açabilecek bir yangısal yanıta neden daha duyarlı olduklarını anlamaya çalıştılar.

Daha önce yapılan çalışmalara göre, grip etmeni olan Influenza virüsü (veya SARS-CoV-2) insan vücuduna giriş yaptığında bağışıklık sistemi, tehdide karşı savaşmak için enfeksiyonun başladığı bölgeye bağışıklık hücreleri göndererek yanıt üretir. Sitokinler de bu yanıtın bir parçası olarak üretilirler, sitokinlerin görevi hücreler arası iletişimi kontrol altında tutmaktır. Bununla beraber, bazı insanlarda vücutta çok fazla sitokin üretimi olur ve sitokin fırtınası adı verilen durum yaşanır. Sitokin fırtınası, zatürre ve ölüm gibi çok ciddi sağlık sorunlarına yol açabilir.

Biliminsanları, sitokin fırtınasının neden bazı hastalarda ortaya çıkarken diğer hastalarda görülmediğini henüz bilmiyorlar. Söz konusu yeni çalışmada yer alan araştırmacılar sitokin fırtınasında kan dolaşımındaki yüksek glikoz düzeylerinin rol oynayabileceğinden şüphelendi. Grip etmeni Influenza virüsünün enfekte ettiği bir grup farede, yüksek glikoz oranının sitokin fırtınasına etki edip etmeyeceğini görmek için deney yapıldı.

Çalışmanın bir diğer kısmı, küresel salgın öncesinde Çin’in Wuhan kentinde bulunan iki hastanedeki 119 grip hastasından alınan kan örneklerinin analiz edilmesini kapsıyordu. Araştırmacılar, normal kan örneklerinden elde edilen sonuçlar ile bulgularını karşılaştırdı. Daha yüksek glikoz seviyesine sahip hastaların sitokin fırtınası yaşama olasılığının daha yüksek olabileceğine işaret eden sonuçlara ulaştılar. Söz konusu çalışma, diyabet hastalarının sitokin fırtınası yaşama ve grip enfeksiyonlarında hastalığın daha ağır bir seyir izlemesi gibi durumları yaşama ihtimallerinin daha yüksek olduğunu gösteriyor. Biliminsanları bu durumun COVID-19 için de geçerli olabileceği görüşünde.

Kaynak: https://medicalxpress.com/news/2020-04-high-glucose-flu-patients-severe.html