Ana Sayfa Bilim Gündemi Kalpteki sinir ağı üç boyutlu olarak modellendi

Kalpteki sinir ağı üç boyutlu olarak modellendi

ABD’deki bir araştırmacı ekibi, kalpte yer alan sinir ağını ilk kez dijital olarak sergileyen 3 boyutlu bir model geliştirdi.

Farklı disiplinlerden biliminsanlarının katılımıyla oluşturulan ekip sıçan kalbini model olarak kullandı. Böylelikle yapısal kardiyak sinir sisteminin (ICN) bir haritası oluşturuldu. Harita içerisine ilgili bölgeleri etkileyen gen anlatımı verileri de eklendi ve özgün nöron kümelerinin işlevsel rolüne ilişkin kılavuz niteliğinde bir model elde edildi.

iScience dergisinde yayımlanan makalenin başyazarı olan, Thomas Jefferson Üniversitesi’nden Raj Vadigepalli, “Böylesi ayrıntılı ve yüksek çözünürlüklü 3 boyutlu haritası çıkarılan yegâne organ beyindi. Çalışmada, kalbin sinir sisteminin fizyolojisi ve ICN’deki farklı nöronlar ile arası bağlantı hakkındaki bir dizi soru için diğer araştırmacıların kaynak olarak kullanabilecekleri ilk kapsamlı yol haritasıdır” açıklamalarında bulundu.

Biliminsanları çalışmanın bu noktada bitmesine gerek olmadığını belirtiyor. Çünkü araştırmacıların yaklaşımları ve protokolleri standart laboratuvar malzemeleri ve teknikleri kullanılarak tekrarlanabilir durumdadır, böylelikle bu yaklaşım, sadece nöronları haritalamak için değil mikro ölçekli diğer yapıları haritalamak için de kullanılabilir.

Bununla beraber, biliminsanlarının projesi görüntüleme, anatominin haritalandırılması ve gen anlatımını belirleme tekniklerinin karmaşık bir karışımını içeriyordu. Kalbin uzunlamasına yapısından kesitler alındı ve her kesitin mikroskobik görüntüleri ile doku örnekleri incelendi. Elde edilen görüntüler 3 boyutlu yapının oluşturulması için temel olarak kullanıldı. Ek olarak kalp anatomisine ve gen anlatım profillerinin elde edilmesine ilişkin teknikler kullanıldı. Veriler, toplandıktan sonra 3 boyutlu modele eklendiler.

Kaynak: https://cosmosmagazine.com/science/biology/viewing-the-neurons-of-the-heart-in-3d/

Önceki İçerikTürkiye elektrik üretiminde güneş santrallarının payı ileride ne kadar artabilir?
Sonraki İçerikKaybolan Bağlar:
Depresyon kimin arızası?